Mode

Uffes klumme: Det skal du vide om moden 2014

- 27/11/2013

Fra tid til anden rystes posen så voldsomt rundt omkring i modelandskaberne, at der bliver plads til nye spillere

Forbered dig på, at 2014 står i de britiske designtalenters og skoenes tegn, hvis det ellers står til Frankrigs mægtigste investorer (og Sarah Jessica Parker).
Hvis du spørger brugerne af moden, der i forvejen skal holde tungen lige i mundtøjet for at navigere rundt i musthave-mekkaet, vil de fleste ubetvivleligt proklamere, at verden absolut ikke har brug for endnu et modehus.

Endnu mere luksuskram, man ville ønske, man kunne gafle sig. Endnu flere eventyrlige produkter, der lokker kreditkortet ud af Balanciaga-pungen.
Men udfritter du verdens største modekonglomerater, der åbenbart har lovet sig selv yderligere millardvækst inden for de nærmeste to år, så er der helt andre boller på tofu-suppen.

Uffe Buchard fortæller, hvorfor han er ærlig omkring sit brug af botox

Modebosser vil bygge luksus-imperium
De to største, LVMH (det er dem, der bl.a. styrer Dior og Louis Vuitton) og Kering (brands som Gucci og Saint Laurent) har på det nærmeste startet vækstkapløb, der handler om at investere anseeligt i de eksisterende luksushuse samt ikke mindst – og det er det nye sort – at finde nye glohede talenter, de kan sætte op på modens marmorobelisk med behørig finansiel sikkerhed i agterpartiet.

Naturligvis kun fordi det kan betale sig! Kerings Modeboss, Francois-Henri Pinault, købte i år således hovedmajoriteten i det unge britiske talent Christopher Kane, der pludselig nu skal åbne flagskibsbutik på Londons allerdyreste adresse, den i forvejen luksusspækkede Mount Street i Mayfair.

Uffe Buchard og Kim Grenaa står i spidsen for Danmarks nye designpris

Og så skal det gå slag i slag med opbygningen af luksusmærket på resten af kloden derfra. Mon ikke Mr. Kane gå og niver sig selv lidt i armen eller giver sig selv en syngende lussing nu og da for at tjekke, om han stadig drømmer?