Efter Milano Fashion Week, har en række redaktører fra amerikansk Vogue været ude og kritisere bloggerne for at opføre sig desperate og patetiske, fordi de går rundt i lånt tøj, som de bliver betalt for at have på. Den kritik tog store bloggere som Ella Gregory og Susie Bubble ikke let på. Se deres modsvar her...
I en artikel på amerikansk Vogue, diskuterer diverse redaktører fra det amerikanske modemagasin den netop overståede modeuge i Milano. Alle redaktørerne gav i artiklen deres mening om højdepunkter fra Milano Fashion Week, herunder en generel anmeldelse af modeugen.
Men udover at diskutere og offentliggøre deres tanker om shows som Gucci, Versace og Bottega Veneta, opstod der også en anden diskussion: Om alle de mange bloggere, som er en del af modeugen, og om hvor patetisk, de opfører sig.
Læs også: ELLE november // Nyt magasin + ELLE Decoration
Vogues Creative Digital Director, Sally Singer, var en af de redaktører, der havde en direkte kommentar til bloggerne:
“Note til bloggere, der skifter head-to-toe, betalt-for-at-iføre-sig outfits hver time under modeugen: Please stop. Find en anden branche. I varsler om god stils død.”
Vogue.com’s Chief Critic Sarah Mower supplerer Sally og skriver, at ikke nok med, at streetstyle-stjernernes kaos var forfærdeligt, så var pigerne i sig selv også patetiske og desperate i deres opførsel under modeugen:
“Den professionelle blogger-del kombinereret med den tilføjede agression fra streetstyle-fotografernes side er forfærdelig, men mest af alt, er det patetisk af pigerne at gå desperat op og ned af gaderne ude foran diverse shows og endda risikere trafikulykker – udelukkende i håbet om at få taget et billede af sig selv under modeugen.”
Se også: 10 nye lagersalg + hele listen over efterårets bedste lagersalg
Vogues Runway Director Nicole Phelps er enig i udtalelsen og tilføjer:
“Det er ikke alene sørgerligt for de kvinder, der poserer foran kameraet i lånt tøj, men også at så mange mærker vælger at tage del i det.”
Vogue.com’s Fashion News Editor Alessandra Codhina var den sidste til at give sin mening til kende om bloggerne til modeugen i Milano og havde følgende kommentar:
“I stedet for en fejring af god stil, så bliver alt i stedet om at se latterlig ud, posere og tjekke sine socialer medier, skifte tøj og gøre det samme igen og igen. Det er virkelig pinligt”
Læs også: En hilsen fra chefredaktricen: Valg, mode og kvinder
Ikke overraskende, resulterede artiklen fra amerikansk Vogue i et ramaskrig fra en lang række kendte bloggere, der var hurtige på tasterne til at give Vogue et modsvar. Deriblandt var to af de store bloggere, Susie Bubble og Ella Gregory, klar med et svar tilbage.
Ella Gregory tweetede, at hun finder Vogues artikel problematisk, fordi mange af de, der deltager i det omtalte ‘streetstyle-kaos’ oftest er redaktører, og ikke kun bloggere.
Og bloggeren Susie Bubble var ligeledes med helt fremme og forsvare sig selv og de andre bloggere med følgende tweet:
“For det første, lad os ikke lade som om, at redaktører og stylister ikke har et afhængighedsforhold til brands på den ene eller anden måde, og at de ikke får løn for publikationer, der er bundet til betalt reklame, selvom det måske ikke altid ligner det. For det andet, er bloggere der går i lånt tøj for betaling bare et mere åbentlyst ækvivalent af det redaktionelle-kreditsystem. Bloggere har desværre ikke nogen prestigefyldt titel eller publikationer at gemme sig bag, og de repræsenterer udelukkende sig selv.”
Selvom bloggeren længe har været en naturlig del af modebilledet, herunder i forbindelse med alle de internationale modeuger, så er det første gang, at et international magasin som Vogue retter en direkte og offentlig kritik mod bloggerne.