Trends

Kinraden-designer Sarah Müllertz: ”Vi kan ikke lave noget i dag, der ikke har en berettigelse”

- 04/04/2019

Kender du det cool og bæredygtige smykkebrand Kinraden? ELLE mødte Sarah Müllertz, der står bag.

I ELLEs aprilnummer, der er på gaden nu, har vi stort fokus på bæredygtighed, og i den forbindelse er det smykkedesigner Sarah Müllertz, vi har besøgt i vores faste Mit univers-feature. Sarah Müllertz står bag og designer det cool og bæredygtige smykkebrand Kinraden, og så vi bad hende også sætte nogle ord på netop Kinraden … 

 

Hvordan opstod ideen til Kinraden?

”Vi vil alle sammen gerne købe økologisk og bæredygtigt osv., men vi holder ikke op med at holde af smukke ting eller købe ting, vi synes er vidunderlige. Så min ide var at designe smykker, der både var smukke, klassiske og bæredygtige. Forbrugeren kigger jo først på, hvordan en ting ser ud, så kigger de på prisen, og det sidste, de kigger efter, er, om det er bæredygtigt. Hele designfilosofien er, at vi ikke kan lave noget i dag, der ikke har en berettigelse.”

 

 

Du er uddannet arkitekt – hvordan hænger det sammen med at designe smykker?

”Jeg har faktisk arbejdet i smykkebranchen af flere omgange, og jeg synes, det er en sjov skala. I virkeligheden er dét at tegne smykker jo som at lave små bygningsværker. Jeg sad tidligere hos Henning Larsen som global chef for indretning, produkt- og grafisk design, hvor vi arbejdede med store projekter som universiteter, hovedsæder og museer. Og dét at sidde med noget i så stor skala og kigge på materialitet, stoflighed, stemning og oplevelse, og så kunne gå hjem og kigge på helt det samme i en lille bitte skala, har været – og er – stadig rigtig sjovt.”

 

Hvad kendetegner Kinraden?

”Udover at materialiteten er anderledes og unik, så vi bruger jo denne her træsort fra Tanzania, der hedder mpingo. Mpingoen, vi bruger, vokser i en skov beskyttet af WWF, og den træsort er næsten lige så hård som sten. Derfor fandt jeg ud af, at man kunne slibe det som en diamant. Og faktisk er træ er jo diamanter i sin yngste form; træ bliver til kul, som bliver til sten, som bliver slebet til en diamant, og i virkeligheden er en diamant først en diamant, når den er blevet slebet. Det er meget interessant. Den bæredygtige tanke er, at vi tager noget, vi i forvejen har til rådighed, raffinerer det, og bruger det på en ny måde, så vi ikke hiver mere ud af kloden end vi allerede gør. Mpingo bliver brugt til at lave klassiske instrumenter med, så det er restproduktionen, jeg får og bruger. Desuden er det guld og sølv, vi bruger, 100 procent genbrug, og faktisk er genbrugsguld lidt dyrere at anvende, fordi det skal gennem en kemikalie-rensningsproces. Til gengæld er det så også helt rent bagefter.” 

 

Kan du udpege et Kinraden-smykke, der betyder noget særligt for dig? 

”Jeg har tegnet en helt ny ring, der hedder ’Kindred’. Jeg er både optaget af tanken om slægtskab, men jeg har også en kæmpe inspirationskilde i Emily Dickinson, den amerikanske forfatter og digter, der har skrevet så mange smukke digte. Hun har skrevet et, der hedder I died for beauty, som var udspringet til hele Kinradens første kollektion, og alle navne på smykkerne, er navne, jeg har taget fra hendes digtsamling. Soul alone, The sky, Never new … det er alt sammen fra hendes digte. ’Kindred’ er en signetring, en familiering, og sådan en syntes jeg var passende for Kinraden at have.” 

 

Psst … se også Sarah Müllertzs fine Østerbro-univers i ELLEs aprilnummer, der er på gaden nu!