Selv de mest eksklusive modehuse har lavet versioner af den ellers billige taske.
Denne artikel indeholder sponsorerede links.
Du har sikkert allerede en milliard af dem derhjemme: Stofnet. Altså dem, du altid har store intentioner om at tage med ned i supermarkedet frem for at købe endnu en plasticpose, men som du alligevel altid glemmer, og i stedet har samlet en behørig kollektion af.
Men nu gør du alligevel klogt i at lægge dine net lidt tættere på hoveddøren, og endda smide et af dem over skulderen, når du går ud, i stedet for din almindelige taske. Stofnet og de lidt mere robuste tote-tasker gør nemlig lige nu et gevaldigt comeback i modebilledet, hvor de truer med at vippe de mindre rummelige, men også ofte væsentligt dyrere konventionelle håndtasker af pinden.
Både designere, stjerner og influenter har allerede overgivet sig og svinger lystigt variationer af net og tote-tasker over armen. Se bare Kendall Jenner, der ikke er ked af at blive spottet med det praktiske taskealternativ.
Og selvom der ikke er noget nyt i, at store som små brands laver stofnet til deres kunder, der enten kan købes eller gives væk ved køb af tøj fra pågældende brands, så er flere af selv de mest eksklusive modehuse begyndt at producere net og lettere varianter af totes, der er strøget direkte ind på listen over de mest hypede genstande.
Et godt eksempel er Pradas strånet med påtrykt logo, som er noget nær umulig at få fat på (hvis man altså er villig til at betale de svimlende summer, nettet i strå koster), og som er set på alle fra Pernille Teisbæk til Sofia Richie, Hailey Bieber, Dua Lipa og Gigi Hadid.
Og det er faktisk en lidt pudsig udvikling, der er sket. For hvor stofnet før var noget, der blev givet væk som gimmicks, for efterfølgende at være henvist til et liv som sporadisk indkøbsposealternativ eller til ungernes gymnastiktøj, så er nettet og den mere modne storesøster, tote-tasken nu et alternativ, der ikke blot er smart, men også funktionelt – for helt ærligt: hvor meget kan du stoppe ned i din Jacquemus-taske versus et fuldvoksent net eller en tote?
Man kan måske se totens genopstandelse som en konsekvens af ’quiet luxury’-trenden, der foreskriver en enkel, minimalistisk og funktionel æstetik frem for genstande, der larmer med logoer, lir og noter af noget overvejende upraktisk, hvor brand og form vægter højere end anvendelighed.
Tote-tasken, som i sin oprindelige form faktisk bare var en stor taske i kanvas, er derimod et glimrende eksempel på noget, der i al sin enkelhed sagtens kan gøres smukt, men uden at larme for meget, og uden at den mister sin funktion – altså quiet luxury i sin grundform. Og det er måske netop derfor, at tasken dyrkes så meget netop nu, hvor den både fås i sin helt klassiske, lavpraktiske (og billige) udgave, men også fra eksklusive modehuse, der vægter både det praktiske og pæne.
Nedenfor har vi fundet et par gode bud på sommerens fineste net og tote-tasker.
Lyt til ELLEs podcast ‘Klædt På’, som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært.