Britiske modehuse følger ikke længere samme jargon, hvad angår modeugerne, og de forsøger sig nu med en større og mere direkte tilgang til kunderne. Læs om Matthew Williamson's nye strategi her..
Med sidste års udtale om et nej tak til dette års runway har Britiske Matthew Williamson, netop lanceret hans buy-now-wear-now kollektion.
Kollektionen,The Amazonia, er inspireret af det vilde liv i regnskoven og farverige, psykedeliske mønstre af blomster og dyr pryder hans silketøj og accessories. The Amazonia er den første af seks kollektioner, der er sat til at ramme en bred målgruppe.
Læs også: ELLE interviewer: Caroline de Maigret
Matthew Williamson lukkede sin flagship butik med idéen om en mere direkte forbrugermodel, der skulle gøre hans design mere tilgængeligt og flytte fokus fra runwayen til forbrugeren. Gennem fremvisning og salg i showrooms samt private møder med klienter vil Matthew forsøge at promovere kollektionen på et mere personligt plan.
Matthew vender dog tilbage til runwayen til London Fashion Week i september for at fejre sit 20 års jubilæum. Som en del af hans strategi vil tøjet være til rådighed lige fra runwayen, og kan dermed købes med det samme.
Denne idé er Matthew ikke alene om, og store britiske modehuse som Burberry og Tom Ford udtalte i sidste uge også at ændre fokus fra runwayen til forbrugerne, skriver wwwd.com.
Burberry har drastisk valgt at ændre på præsentation og salg af kollektioner. Fra september 2016 har de skåret deres 4 årlige shows ned til 2, og vil samtidig gøre deres kollektionerne tilgængelige i Burberry-butikkerne lige efter showet.
Læs også: Burberry ændrer showkalenderen og gør nye kollektioner hurtigere tilgængelig.
Vi ser altså en klar tendens, hvor flere og flere modehuse gør op med modeugerne for at rette blikket mod forbrugeren. Mon runwayens dage er ved at være talte?
Tag et kig i galleriet nedenfor og se den farvestrålende kollektion fra Matthew Williamson, der kan købes lige her!
Psst..klik eller ‘swipe’ dig igennem billederne.