Det parisiske taskebrand Polène, som de tre søskende Antoine, Mathieu og Elsa Mothay grundlagde i 2016, har gjort sig særligt bemærket på grund af sit rene, minimalistiske og stilfulde design – og nu åbner brandet butik i København. Forud for åbningen har ELLE talt med Antoine Mothay og den danske tekstil-, objekt- og installationskunstner Sia Hurtigkarl, som Polène netop nu lancerer et samarbejde med.
Antoine Mothay, hvad var begyndelsen på Polène?
Polène er siden 2016 vokset ud fra en passion for håndværk for både min bror og søster (Mathieu og Elsa Mothay, red.) og mig selv. Vi startede med en lille butik på 20 m², og i de første tre år voksede vores salg primært gennem mund-til-mund-metoden. Det var meget vigtigt for mig at have en fysisk butik fra starten for at have en forbindelse med vores kunder, som er vores bedste ambassadører.
Hvad var inspirationen, og hvordan har din vision for brandet udviklet sig siden starten?
Vi er virkelig inspireret af at blande femininitet, natur og skønhed i et tidløst design, men vigtigst af alt er læderets kvalitet. Fra starten er vores vision blevet formet af en dedikation til exceptionelt håndværk. Hver taske er omhyggeligt designet og konstrueret for at ære håndværkernes færdigheder. Innovation og kreativitet guider os, men det er håndværket, der forvandler hvert stykke til noget varigt og særligt.
Hvordan griber du indkøb af materialer og samarbejde med håndværkere an, især i Spanien, hvor dine tasker er håndlavede?
Det handler om menneskelig forbindelse. Jeg boede i Ubrique i Spanien i over et år, hvor jeg drak utallige kopper kaffe over samtaler med håndværkerne for at vinde deres tillid. Fra starten var vi opsatte på at finde de bedste partnere inden for læder og håndværk. Min bror og jeg var omhyggelige og kontrollerede hvert stykke læder selv. Fabrikken kaldte os “millimeterbrødrene”, fordi vi var mere krævende end typiske luksuskunder.
Hvordan sørger I for så minimalt læderspild som muligt?
Fra dag ét har vi gemt alt afskåret læder – 40-60% af et skind er ikke egnet til en taske. Hvert år finder vi nye måder at bruge disse materialer på. Vores ’Plei’-kollektion er dedikeret til at genbruge vores læderaffald, hvad enten det er i håndtasker, lædervarer eller endda læderblomster. Vores samarbejder med lokale kunstnere, såsom det nye med danske Sia Hurtigkarl, giver os mulighed for at bruge vores resterende læder i et nyt kreativt samarbejde. Møbler er også en vej, og man kan få et glimt af det i vores kommende butik i Beijing.
Hvad er Polènes signatur, og hvordan balancerer I konsistens med innovation i hver kollektion?
Polènes kendetegn ligger i harmonien mellem præcision, kvalitet og tidløst design. Vi forbliver unikke på markedet, har aldrig travlt og tager os altid tid til at perfektionere hver eneste detalje. Vores engagement i håndværk sikrer, at hver taske er gennemtænkt konstrueret, mens vores organiske, funktionelle former gør taskerne både praktiske og elegante. Konsistens kommer fra vores dedikation til kvalitet og en distinkt æstetik, mens innovation opstår i subtile designudviklinger, materialevalg og kreative detaljer, der gør hver kollektion frisk, men samtidig poleret.
Fortæl om din kreative proces fra koncept til færdigt design.
Hele vores designproces udføres internt, hvilket giver os mulighed for omhyggeligt at overvåge alle udviklingsfaser. Vi prioriterer en balance mellem kreativitet og minimalisme og sikrer, at hvert design er både innovativt og funktionelt. Det kan tage mere end to år at udvikle en taske – i stedet for at stole stærkt på skitser arbejder vi direkte med prototyper, ofte ved hjælp af mikrofiber, for at teste og forfine hvert element. Vi lancerer først et produkt, når hvert aspekt føles fuldt ud løst, og vi opnår det niveau af perfektion, vi sigter mod.
Hvad tror du, jeres kunder tiltales af ved Polène?
Jeg tror det, der resonerer mest hos vores publikum, er en kombination af kvalitet og tidløshed. Vi fokuserer på at skabe tasker, der er gennemtænkte, holdbare og underspillede – noget, der føles relevant i dag og fortsat føles relevant i årevis. Selvom tilgængelighed i pris eller trend ikke er vores primære fokus, sigter vi mod, at vores designs skal være tilgængelige i deres enkelhed, så folk over hele verden kan se sig selv med dem.
Polène-butikken på Champs-Élysées
Sia Hurtigkarl
Sia Hurtigkarl, fortæl om dit samarbejde med Polène.
Jeg har nydt den personlige og kontinuerlige dialog med Polène-teamet gennem hele samarbejdet, hvilket var vigtigt fra starten. Generelt føltes projektet som en fantastisk mulighed for mig til at genfortolke kurveflette–teknikker i nye materialer. Jeg ville gerne bruge meget læder, ikke bare som en lille detalje. Jeg var bekendt med læder i møbler og modetilbehør, så det føltes naturligt at eksperimentere med materialet, men det tog mig et stykke tid at forstå, hvordan jeg kunne bruge materialets styrke og fleksibilitet i stedet for bare at skære det i små stykker som lædergarn. Naturmaterialer har deres eget liv, og jeg var nysgerrig på at udforske læder mere.
Hvad tiltalte dig ved at samarbejde med Polène?
Ideen om at arbejde med postproduktions- eller “affalds”-materialer appellerede til mig, samt det at kombinere læderarbejde med kurveflette–teknikker.
Sia Hurtigkarl x Polène-samarbejdet
Og hvad er så resultatet?
Jeg forestillede mig et objekt, der visuelt repræsenterer det fælles grundlag af vildmark og inspiration fra naturen, et tema, der giver genlyd i både Polènes æstetik og min egen. Jeg ser det som et samarbejde med håndværkerne i Ubrique, hvor jeg har tilføjet mit præg til deres arbejde, næsten som en kreativ “penneven“. Jeg ønskede kun at kombinere to materialer, mit og Polènes, for at skabe ét sammenhængende objekt. Vævningens poesi symboliserer styrke og samhørighed, hvilket jeg ønskede at afspejle i designet.
Polène-butikken kan opleves på Højbro Plads 5-7 i København K, hvor du også eksklusivt kan købe Sia Hurtigkarl-tasken.