Mode

Sarah Jessica Parker: “Dette outfit fra de tidlige Sex and the City-afsnit har været definerende for mig”

- 21/03/2025

“Hvad skal jeg tage på i dag?” Et universelt spørgsmål, der nok har strejfet de fleste menneskes tanker – enten når klokken slår 20 minutter i arbejdstid, eller når en stor begivenhed står for døren. Men har du nogensinde spurgt dig selv "hvad ville Carrie Bradshaw fra Sex and the City gøre?". Det får vi nemlig svar på lige her – eller i hvert fald på, hvad rolleindehaveren Sarah Jessica Parker ville gøre – i forbindelse med skuespillerindens seneste kampagne for Zalandos SS25-kollektion, som netop er droppet i dag.

Dine roller, både på skærmen og i det virkelige liv, repræsenterer ofte empowerment og individualitet. Hvilke erfaringer om selvtillid og autenticitet har du taget med dig, og hvordan præger de din personlige stil?

Jeg forsøger ikke at give eller tage imod råd, når det handler om stil. Personlig stil bør være dét, der får dig til at føle dig glad og som dig selv. Hvad der føles rigtigt for mig, vil være noget andet for andre, og det er virkelig vigtigt og smukt. At du klæder dig i dét tøj, der gør dig glad, og du føler dig tilpas i – det er empowerment.

Som en person, der er dybt involveret i den kreative proces i kampagnen, hvad var den mest overraskende eller berigende del af samarbejdet med Mahmood? Hvordan blev du inspireret af hans unikke stil?

Det var dejligt at møde og spille sammen med Mahmood. Jeg ved, at han er mest kendt for sin musik, men han var så naturlig på settet, og han gjorde en allerede fornøjelig oplevelse endnu mere mindeværdig.

Du er ofte blevet hyldet for dit øje for detaljer. Når du tænker på den kreative ledelse og styling i Zalandos kampagne, hvilke detaljer var vigtigst for dig, og hvordan påvirkede din tilgang til detaljerne kampagnens overordnede look og følelse?

Det vigtigste for mig var at sikre, at Zalandos team følte sig godt tilpas og var glad for de endelige looks. Vi endte med at have flere, end vi skulle bruge, fordi alt det, de havde med til prøverne, var så flot. Det var sjovt at finde nye og spændende måder at bære og kombinere tøjet, og jeg tror, at vi alle var meget tilfredse med resultatet.

Moden er i en evig dialog med popkulturen. Fra dit perspektiv, hvordan taler Zalandos kampagne ind i nutidens kultur, og hvad gør den relevant i 2025?

Jeg synes, man kan bære tøj på mange forskellige måder, og Zalando tilbyder en smuk samling af dele, som kan kombineres og tilpasses efter kundernes personlige stil. Man kan eksempelvis kombinere et par Vans med en kjole! Der er ingen moderegler i 2025.

Med din store viden om mode, vender du selv tilbage til en speciel stil eller æra, som du føler dig hjemme i? Og hvad gør den så speciel?

Jeg elsker vintagereferencer, men der er også utrolig mange nyere designere, der gør det godt. Generelt ved jeg hvilke farver, former og snit, der passer til mig, men jeg er ikke bange for at prøve noget nyt.

Mange mennesker beundrer dit mod inden for mode og livet generelt. Kan du huske at have taget en modemæssig risiko, som ikke gik godt, men alligevel lærte dig noget værdifuldt?

Jeg kan ikke huske noget i den stil. Jeg står bag alle mine modemæssige valg, selvom jeg måske ville vælge anderledes i dag. Alle har ret til deres mening, men hvis et outfit gjorde dig glad, var dét det rigtige.

Kampagnen præsenterer mode som en måde at fortælle historier på. Hvis du kunne vælge et outfit fra din fortid, der beskriver et definerende øjeblik i dit liv, hvilket skulle det være og hvorfor?

Jeg ville nok vælge noget fra de tidlige Sex and the City-arkiver for eksempel strutskørtet, som jeg har på i startklippet. Serien var et definerende øjeblik i mit liv og min karriere, men også i den globale modesamtale.

Du er kendt for dit dybe engagement i alle dine projekter. Hvordan påvirker denne aktive tilgang dit personlige og professionelle virke, uanset om det er inden for skuespil, mode og mere?

Jeg giver mig ikke i kast med et projekt, hvis jeg ikke brænder for det. Både som producer og designer holder jeg af at sætte mig ind i tingene sammen med mine kolleger. Det gør mig til en bedre partner/leder/medarbejder, og jeg får mulighed for at være med i alle dele af historiefortællingen.

Kampagnen udforsker det universelle spørgsmål “hvad skal jeg tage på?” – noget du kalder en form for kreativ udfoldelse. Hvordan tror du, at vores påklædning kan påvirke vores liv – udover det modemæssige?

Mode gør det muligt for mennesker at kommunikere. Den udtrykker identitet, gør det muligt at eksperimentere, vise vores individualitet, reflektere værdier og forme perception. Dit tøj kan vække følelser og give selvtillid. Der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert i mode.

Se den fulde kampagnevideo med Sarah Jessica Parker for Zalando her.

Læs ogå

Hailey Bieber lancerer sportskollektion – og deler kampagnebilleder af sig selv i rollen som mor