Mode

Så dyre er catwalkshows under New York Fashion Week

- 07/02/2014

Designere bruger uhyrlige summer på deres catwalkshows under den aktuelle modeuge i New York.

New York Fashion Week er en af årets vigtigste begivenheder for designere. I så høj grad, at de er villige til at betale tusindvis af kroner for det perfekte catwalkshow. Ifølge en vurdering fra Fashionista.com kan den samlede pris inklusive leje af lokale, stylister, produktion, PR og modeller løbe op i over en million kroner per show.

Victoria Beckham fejrede den første dag af New York Fashion Week med kiks og chokolade. Se billedet her

For de dyrere mærker kan prisen meget vel være højere. For eksempel brugte Marc Jacobs op mod seks millioner på hans betagende skue fra 2011. Et show i teaterhuset Lincoln Center, der huser størstedelen af New York Fashion Weeks shows, koster over 82.000 kroner for The Hub, som er en mindre scene og 330.000 kroner for den største scene.

Nars og Alexander Wang var med under sidste års New York Fashion Week. Læs mere her

Nogle designere kan mindske prisen ved at vise shows andre steder i byen, selv om visse steder kan være endnu dyrere at leje og anrette. En af de største udgifter for designere er produktion og PR, der kan løbe op i over 192.000 kroner alt i alt.

Stylister er en vigtig del af at få et catwalkshow til at glide glat, og hvis det ikke er stylister, der er tilknyttet stedet eller designeren selv, så er udgiften ganske ofte ret stor. Opgørelsen viser, at top-stylisterne kan tjene omkring 44.000 kroner om dagen under modeugen, mens de mindre kendte måske tjener 55.000 kroner alt i alt under hele ugen.

Hår og makeup er til gengæld sjælden en dyr affære af showet, fordi designerne ofte er sponseret af skønhedsfirmaer. Dette betyder, at et designermærke endda kan blive betalt af firmaet, der bruger produkterne og ligger imellem priser fra 27.500 kroner og til 82.400 kroner fra sponsorer som MAC og Schwarzkopf.