Mange items blev udsolgt i løbet af blot få timer, men ikke alle er lige begejstrede
Der er nok få som designeren Phoebe Philo, der kan sende så seismiske rystelser gennem modeverdenen.
For siden designeren i 2021 bekendtgjorde, at hun ville vende tilbage til modescenen med sit eget brand, har verdens philophiles (slang for designerens fans, red.) holdt vejret i spænding.
Mandag kunne de så endelig få syn for sagen, da første del. kaldet ‘A1’, af den britiske stjernedesigners kollektion droppede. Det skete på brandets online shop, hvor tøjet sælges eksklusivt.
Og dedikerede fans af designeren, der især opbyggede sin stjernestatus som tidligere chefdesigner for Céline, blev ikke skuffede over at se, at meget af designerens velkendte ‘less is more’-æstetik går igen i den nye kollektion.
Her var velskårede frakker, luksuriøse strik og tailored bukser (som Phoebe Philo er særligt kendt for at mestre) omdrejningspunkt for kollektionen, hvor designeren endnu en gang bannerfører sin elegante, minimalistiske luksus. Og igen beviser, at chikke, tidløse basic items altid er en god idé.
Det første drop, der blev offentliggjort kl. 15 mandag den 30. oktober, indeholdt i alt 150 items, der bød på både tøj samt accessories i form af sko, tasker og smykker.
Og skulle man være i tvivl, om Phoebe Philos har mistet sit tag i sin loyale køberskare, så kan man jo blot kigge på tidsrammen for, hvor længe kollektionen blev på de virtuelle hylder.
Der gik nemlig kun otte timer før over halvdelen af kollektionen var udsolgt. Her blev en række af de mest populære items revet væk indenfor den første time.
Det første item, en sølvhalskæde med teksten “mum”, blev udsolgt allerede efter 15 minutter. Igen et vidnesbyrd til Phoebe Philos tunge designarv hos Céline, hvor også en række smykker blev ikoniske for hendes æra (hvor mange husker ikke de oversize alfabet-halskæder?).
Og i skrivende stund er det godt 35 items, der fortsat er tilgængelige på webshoppen.
Det er dog ikke alle, der er lige begejstret for den hædrede designers seneste designeventyr.
Flere kritikere påpeger blandt andet kollektionens modellers manglende diversitet i både kropstype og hudfarve. Sidstnævnte fremhæves sammen med, at Phoebe Philo angiveligt nægtede at bruge farvede modeller i sine kampagner, da hun sad i chefstolen for Céline.
Og trods der også er farvede modeller i den nye kollektions kampagne, klæber imaget øjensynligt stadig til designeren, hvor flere modekommentatorer fortsat retter kritik mod designeren.
Men også selve kollektionen får en overhaling, hvor flere kritiserer de tårnhøje priser, som kun appellerer til en helt særlig eksklusiv køberskare.
Her byder kollektionens astronomiske priser på alt fra en taske til 60.000 kr. og en shearling frakke til hele 116.000 kr.
Kritikken går også på kollektionens størrelser, som kun rækker til en fransk størrelse 44, der i danske termer svarer til en large.
Og endelig er der selve spørgsmålet, om Phoebe Philos har formået at løfte sin egen tunge designarv fra sin storhedstid hos senest Céline og i start 00’erne også som chefdesigner for Chloé.
Også her får kollektionen en blandet modtagelse.
Hos Instagramprofilen @dietprada lyder dommen, at kollektionen bærer præg af den velkendte minimalistiske ‘Philo-æstetik’, men mangler de eksperimenterende detaljer, som gjorde hendes arbejde for Céline så ikonisk.
Samtidig fremhæves kollektionens neutrale farvepalette som kedelig: “for en kvinde, der omgjorde nuancer af smør, burgundy, koboltblå og svampede nuancer af grøn til øjeblikke, serverer kollektionen en overraskende lunken palette af neutrale farver,” lyder det.
I samme ombæring kritiseres kollektionens tasker også, hvor de oversize lædertotes (der også bærer klare referencer til designerens tidligere ikoniske Céline Cabas tasker) kritiseres for deres “IKEA-lignende”-størrelse og et basic design, som “til forveksling ligner The Row eller Khaite”.
New York Times’ modeskribent Vanessa Friedman roser Phoebe Philos kollektion, men skriver samtidig, at den ikke bringer nogen “radikal forandring”.
Andre som The Washington Post hylder da også designeren for at inkludere kvinder af en mere moden alder i sin kampagne.
Kritiske røster eller ej, vil Phoebe Philos dedikerede fanskare uden tvivl bestå.
Og modebevidste kunder forbereder sig uden tvivl allerede på at klargøre kampformen – og pengepungen – til at sikre sig at få fingrene i anden del af Phoebe Philos kollektion ‘A2’, når den offentliggøres i foråret 2024.
Lyt til ELLEs podcast ‘Klædt På’, som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært.