Det italienske modebrand, Dolce & Gabbana, gennemgår i disse dage en sand shitstorm efter den Kina-krise, de er havnet i. Konsekvenserne for brandet er store og ufatteligt dyre…
Det er næppe gået din modeinteresserede næse forbi, at Dolce & Gabbana er havnet i en krise afledt af racismebeskyldninger mod den kinesiske befolkning.
Hvis du alligevel ikke har helt styr på, hvordan det hele startede, og hvem der sagde hvad, kan du blive klogere HER.
Nu er der så gået fem dage, siden Dolce & Gabbanas modeshow i Shanghai blev aflyst på grund af racismebeskyldninger og Stefano Gabbanas særdeles upassende kommentarer på Instagram.
Det betyder, at det er tid til at gøre status over de konsekvenser, som krisen har haft for Dolce & Gabbana ind til nu.
Læs også: Krise – Kendall Jenner forsvarer sig: ”Jeg blev misforstået”.
Den mest umiddelbare konsekvens, som både reklamefilmen og Stefano Gabbanas Instagram-samtale fik, var som bekendt, at det Dolce & Gabbana modeshow, der var planlagt til at finde sted i Shanghai den 21. november 2018 (ja, du læste rigtigt, det var samme aften som krisen udspillede sig) blev aflyst.
Det skulle have været brandets støreste show nogensinde med over 300 looks. Men da over 100 af de kinesiske modeller, der skulle gå showet, forlod backstage-området i protest, samtidig med at de inviterede begyndte at melde afbud, aflyste de kinesiske myndigheder showet på grund af den store fornærmelse af deres land.
Kort tid efter meddelte Dolce & Gabbana, at både brandets såvel som Stefano Gabbanas private Instagram-profil var blevet hacket. Den løgn troede de dog ikke engang selv på – i hvert fald ikke særlig længe.
For da nogle af Kinas allerstørste webshops såsom Yangmatou, Alibaba, JD.com og Net-A-Porter fjernede alle Dolce & Gabbana-produkter fra deres kinesiske sider, gik de to D&G-stiftere Stefano Gabbana og Domenico Dolce ud og undskyldte i en video. Her fortalte de, at de elsker Kina og landets kultur.
Der er dog stor tvivl om oprigtigheden i videoen. Den kinesiske model, Estelle Chen, kommenterede ”I elsker ikke Kina. I elsker penge”. Og det er da også en væsentlig bemærkning. Kineserne alene svinger nemlig dankortet for 30% af det globale salg af luksusvarer hver år. Studier viser, at kineserne vil drive 75% af stigningen i salget af luksusvarer over de næste par år, så hvis kineserne for alvor boykotter Dolce & Gabbana, kan det altså komme til at koste det italienske brand rigtig, rigtig dyrt.
Den Shanghai-baserede filminstruktør og forfatter, Xiang Kai, delte en video på de sociale medier, hvor han brændte alle sine Dolce & Gabbana produkter til en værdi af ca. 130.000 kroner, mens han skrev: ”Nogle siger, at jeg spilder en masse penge, men det er jeg villig til for nationens værdighed”.
Dolce & Gabbana åbnede deres første kinesiske butik i år 2005, og i dag er brandet repræsenteret med 44 butikker landet over. Derudover var Dolce & Gabbana at finde på alle kinesiske luksussider, men det hører sig nu fortiden til. Instagram-profilen diet_prada, der var med til at breake hele historien, delte for nyligt en Instagram-story fra et shoppingcenter i Kina, hvor Dolce & Gabbana butikken var lukket på trods af vrimlen af mennesker i centrets andre butikker.
Psykologiprofessor ved Manchester University, Cary Cooper, spår en svær fremtid for Dolce & Gabbana i Kina:
”Jeg tror, det bliver umuligt for dem at arbejde i Kina de næste par år”, siger han i et interview. Og når man ser på, hvad der allerede er sket for Dolce & Gabbana inden for de sidste fem dage, tyder meget da også på, at den rige asiatiske nation besidder en magt udover det sædvanlige…
Psst… Er du nysgerrig på Stefano Gabbana og Domenico Dolces undskyldning? Så se hele videoen her: