Fredag den 21. september lancerede Mads Nørgaard endnu et sejt designsamarbejde – denne gang med designtalentet, Maja Brix, som havde genfortolket de klassiske Nørgaard-striber og givet sit bud på mærkets ikoniske 101 T-shirt.
Nørgaard paa Strøget er netop begyndt at forhandle Maja Brix’ design, og ikke nok med at hendes kollektion nu pryder butikken, så har hun også designet en mini-kollektion bestående af fem trøjer, som tager udgangspunkt i husets ikoniske 101 T-shirts. Om samarbejdet skriver Maja Brix på sin Instagram-profil: ”Mads Nørgaard udfordrede mig, og spurgte om jeg ville reflektere over deres klassiske 101 T-shirt. Jeg svarede med tre historiske referencer: Den romerske toga, Diors New Look og moderne street wear” – resultatet? Ret sejt, hvis I spørger os! Men det kan I jo selv få lov at bedømme:
Maja Brix gør op med modebranchens masseproduktion af tøj og skaber i stedet styles, som er beregnet til at holde i mange år og altså uafhængigt af sæsoner og trends. Maja Brix har i et helt årti besat posten som chefdesigner for Henrik Vibskov Femme og desuden designet en række moderne balletkostumer for det Kongelige Teater. I dag driver hun 71 studio/store, som er en kombineret konceptbutik og designstudie.
Det er langt fra første gang, at manden bag de berømte striber har bedt et ungt designtalent om at puste nyt liv i 101’eren. Tidligere har både Cecilie Bahnsen, kjoledesigner Sofie Sol, forhenværende designstuderende Mille Sviatchenko og den Los Angeles baserede kunstner Peter shire nemlig designet en ny version af den folkekære T-shirt.
De fine bluser fra det nye designsamarbejde kan eksklusivt købes i Nørgaard paa Strøget