Mode

Louis Vuitton skaber humoristisk kattekollektion i samarbejde med ikonisk modeprofil

- 24/10/2018

Det legendariske franske modehus, Louis Vuitton, er igen teamet op med en stærk profil fra modebranchen. Resultatet har fået navnet 'catogram' og går lige hjertet på dyreelskeren.

Det franske modehus, Louis Vuittons, blev grundlagt i 1854, og siden da har det klassiske monogram tilegnet sig en status som et af de mest genkendelige og eksklusive i verden.

På trods af den tunge arv er modehuset dog ikke bange for at udforske spændende samarbejder.

Tidligere har det Paris-baserede modehus indgået samarbejder med kunstnerne Jeff Koons, Stephen Sprouse og Yayoi Kusama, der hver især viste os deres fashionable bud på en fusion mellem kunsten og det klassiske design. Her har vi set alt fra graffiti-print, Mona Lisa-tryk og versioner af prikker. 

Foto: Louis Vuitton louis-vuitton-grace-coddington-kusama-elle-dk.jpg

Punge fra samarbejdet mellem Louis Vuitton og Yayoi Kusama.

Det vakse modeøje spottede måske allerede, at et nyt samarbejde var på vej, da Louis Vuitton fremviste deres Cruise 2019 kollektion ved det betagende Marguerite & Aimé Maeght Foundation i Saint-Paul-de-Vence i maj 2018.

Nu er det nemlig blevet tid til endnu en gæst hos det franske modehus, og kreativ direktør Nicholas Ghesquières valg er faldet på den 77-årige tidligere model og creative director på amerikansk Vogue, Grace Coddington.

Foto: Ritzau/Scanpix louis-vuitton-grace-coddington-2-elle-dk.jpg

Grace Coddington.

Den britiskfødte Coddington, der var creative director på amerikansk Vogue i næsten 30 år, har ingen børn, men til gengæld har Grace Coddington, og hendes partner Didier Malige, to katte.

Graces to perserkatte Pumpkin og Blanket samt Nicholas Ghesquières’ hund Léon har således været inspirationskilden for kollektionen, der har fået navnet ’catogram’. Kollektionen bærer præg af det legendariske Louis Vuitton-monogram, mens Graces illustrationer af kattene Pumpkin og Blanket og hunden Léon dekorerer alt fra tasker, sko, tæpper og paraplyer.

Læs også: Pernille Teisbæk designer capsule kollektion eksklusivt for Mango og Zalando.

Kollektionen inviterer, ifølge Louis Vuitton, til at se elegance i et frisk perspektiv.

Hvis du, lige som os, er helt klar på at se Louis Vuittons elegance i et frisk perspektiv med dertilhørende katte, så skal du heldigvis ikke vente længe.

Kollektionen lander i Louis Vuitton-butikker verden over den 2. november 2018. Ind til da kan du beslutte dig for hvilket kassebesat LV-item, du skal kaste dine penge efter. I galleriet herunder har vi samlet hele kollektionen. Så er det bare at scrolle løs.