Gucci er det seneste modehus i rækken til at få en reklame forbudt i England. Denne gang er årsagen, at Gucci beskyldes for at bruge to alt for tynde modeller i deres Gucci Cruise 2016 kampagne. Se de bandlyste billeder og den tilhørende kampagnefilm her...
Den uafhængige regulator for annoncering i England, Advertising Standard Authority (ASA), har netop forbudt Guccis seneste Cruise 2016 kampagne med den begrundelse, at modellerne er “usundt tynde” i kampagnen og den tilhørende reklamefilm.
Kritikken er rettet mod to specifikke modeller i kampagnen; Modellen Madison Stubbington, der sidder i en gul sofa, og Avery Blanchard, der læner sig op af væggen.
Advertising Standard Authority skriver på deres hjemmeside, at reklamen er trukket tilbgae, fordi modellerne begge fremstår “usundt tynde”:
“Vi mener, at hendes torso og arme var meget spinkle og virker til at være ude af proportioner med hendes hoved og nedre del af kroppen. Dertil forlænger hendes positur hendes torso og fremhæver hendes talje, så den fremstår meget smal. Vi mener også, at hendes meget dystre ansigtsudtryk og den mørke makeup – særligt rundt om hendes øjne – får hendes ansigt til at fremstå magert. Af disse årsager er vi nået frem til, at modellen, der læner sig op af væggen, lader til at være usundt tynd på billedet, og derfor konkluderer vi, at reklamen er uansvarlig”, lyder det i begrundelsen fra ASA.
I følge Fashionista har Gucci forsvaret sig med, at kampagnen var målrettet et ældre publikum samt det faktum, at man på intet tidspunkt ser modellernes “knogler”.
Konklusionen er, at Gucci ikke må vise reklamen i sin oprindelige form i England mere.
Nedenfor kan du se Guccis Cruise 2016-kampagne, hvor de to omtalte modeller fremgår:
Det er ikke første gang, at ASA har forbudt reklamer fra modehuse, og i galleriet har vi samlet nogle af de kampagner fra modehuse, der er blevet trukket tilbage gennem tiden.
Psst… Brug pilene eller ‘swipe’ dig gennem galleriet!