Har du savnet engle på catwalken, er der (måske) gode nyheder i sigte.
Indimellem sker det, at verden vokser fra ting. Også de mest populære af slagsen. Således gik det også, at verdens mest sete modeshow, det årlige Victoria’s Secret show med flere millioner seere hvert år, gik til grunde.
Der skete det, at seertallet fra 2017 til 2018, hvor det sidste show blev holdt, faldt fra 10 millioner seere, til ’blot’ 3 millioner, hvilket jo er et ret betragteligt tal.
Faldet kan skyldes mange ting, men én ting er sikkert: Verden har udviklet sig en del fra det perfekte og polerede – og meget ensartede – kropsbillede, Victoria’s Secret var eksponent for og allerede i 2018 kom undertøjsgiganten i uvejr, grundet udtalelser om, at de ikke havde nogle intentioner om at vise mere diversitet (både kropslig og kønsmæssig) på deres catwalk.
”Det synes jeg ikke, vi skal. Og hvorfor ikke? Fordi showet er en fantasi. Det er 42 minutters skræddersyet underholdning. Det er, hvad det er,” sagde Edward Razek, daværende marketingdirektør for L Brands, som ejer Victoria’s Secret, i 2018 til Vogue.
Dertil blev brandet anklaget for at have en usund intern kultur, der var domineret af misogyni, mobning og chikane.
Desuden opstod der i 2018 anklager om, at koncernen var tæt infiltreret i Jeffery Epstein-sagen, der omhandlede sextrafficking af mindreårige. Og det var altså sidste søm i kisten på det, der engang var verdens største show-begivenhed.
Men nu, efter fire års hi og en ny bestyrelse og lederskab, har Victoria’s Secret meldt ud, at det engang så prestigefulde undertøjsshow genopstår; dog i en (tiltrængt) revideret udgave.
Ifølge en udtalelse fra en Victoria’s Secret-talsperson til The Hollywood Reporter vil showet ”…forstærke vores (Victoria’s Secret, red.) forpligtigelse til at hædre kvinders stemmer og deres unikke perspektiver.”
Så om vi ser de vinge-kronede engle som Jasmine Tookes, Josephine Skriver, Gigi og Bella Hadid, Kendall Jenner, Sara Sampaio med flere returnere til catwalken, eller om Victoria’s Secret formår at bevæge sig ud over én bestemt kropstype vil tiden vise.
Undertøjsbrandet har dog allerede taget et skridt i den rigtige retning.
I 2021, i et forsøg på at genoprette deres blakkede renommé, lancerede Victoria’s Secret kampagnen ’VS Collective’, hvor modellen Paloma Elsesser var i front sammen med LGBTQ+-aktivisten Valentina Sampaio og den amerikanske fodboldspiller Megan Rapinoe.
Men om det holder på catwalken, er en anden ting, da gamle vaner (og især de dårlige) er jo som bekendt svære at bryde med.