Neye fejrer 135 år med limited edition kollektion og donerer penge til kampen mod kræft
Af Pernille Hammershøj Madsen - 23/09/2016
Home / Mode / Neye fejrer 135 år med limited edition kollektion og donerer penge til kampen mod kræft
Neye fylder 135 år, og det markerer taskekæden med en unik kollektion designet af en række taske-og lædervarebrands specielt til Neye. I snart 40 år har Neye-Fonden, der ejes af landets Neye butikker, støttet forskningen i kræft og overskuddet fra alt salg i Neye går dermed til kampen mod sygdommen.
I 1881 så den første Neye butik dagens lys, da man slog dørene op for et mekka af tasker på Vimmelskaftet i København. Siden har taskekæden bredt sig til hele det ganske land, og d. 5. oktober ’16 kan Neye fejre sit 135 års jubilæum. Det markerer Neye med en unik kollektion af tasker designet af taske-og lædervarebrandsne Adax, Belsac, Markberg, Day ét og Neys eget mærke Aura.
Men hos Neye har man også et andet budskab på agendaen. Neye-Fonden, der ejer alle Neye-butikker, besluttede nemlig i 1977 at: ”De penge, der indtjenes i lædervarefirmaet NEYE, skal komme det samfund til gode, i hvilket pengene er tjent.” I snart 40 år har Neye-Fonden dermed støttet kampen mod kræft, ved at donere overskuddet fra taskekædens salg til kræftforskningen, og alene siden år 2000 har fonden doneret 30 millioner kroner til formålet.
De fem brands, der har designet tasker til Neyes jubilæum, har forenet Neyes DNA med deres egne karakteristika, og hverdagens mange gøremål er tænkt ind i designet, som er funktionelt og anvendeligt. Nogle designere er gået i Neyes arkiver for at hente inspiration, mens andre taget udgangspunkt i deres eget signaturdesign og refortolket det.
Jubilæumskollektionen kan findes hos Neye fra d. 1. oktober og i galleriet herunder, kan du se de flotte tasker og læse om tankerne bag.
Foto: PR
Adax for Neye: Adax er et af Neyes mest populære brands, og til 135-års jubilæet har designer Eugen Silfen taget udgangspunkt i et style, som han har designet fire tasker udfra:
NEYE har for mig altid symboliseret en sand skattekiste for kvinder, og med denne unikke taske har jeg ønsket at forene alt det, som NEYE i mine øjne står for: Det enkle design og det kvalitetsbevidste materialevalg, som afspejler de seneste mode- trends.”
På billedet ses modellen i enkelt sort kalveskind, som koster 1.499 kr.
Foto: PR
Adax for Neye: Adax er et af Neyes mest populære brands, og til 135-års jubilæet har designer Eugen Silfen taget udgangspunkt i et style, som han har designet fire tasker udfra:
"NEYE har for mig altid symboliseret en sand skattekiste for kvinder, og med denne unikke taske har jeg ønsket at forene alt det, som NEYE i mine øjne står for: Det enkle design og det kvalitetsbevidste materialevalg, som afspejler de seneste mode- trends.”
På billedet ses modellen i præget kalveskind i kroko-look, som koster 1.499 kr.
Foto: PR
Adax for Neye: Adax er et af Neyes mest populære brands, og til 135-års jubilæet har designer Eugen Silfen taget udgangspunkt i et style, som han har designet fire tasker udfra:
”NEYE har for mig altid symboliseret en sand skattekiste for kvinder, og med denne unikke taske har jeg ønsket at forene alt det, som NEYE i mine øjne står for: Det enkle design og det kvalitetsbevidste materialevalg, som afspejler de seneste mode- trends.”
På billedet ses modellen i kombineret kalveskind med pyton , som koster 1.499 kr.
Foto: PR
Adax for Neye: Adax er et af Neyes mest populære brands, og til 135-års jubilæet har designer Eugen Silfen taget udgangspunkt i et style, som han har designet fire tasker udfra:
”NEYE har for mig altid symboliseret en sand skattekiste for kvinder, og med denne unikke taske har jeg ønsket at forene alt det, som NEYE i mine øjne står for: Det enkle design og det kvalitetsbevidste materialevalg, som afspejler de seneste mode- trends.”
På billedet ses modellen i ruskind med frynser, som koster 1.499 kr.
Foto: PR
Aura for Neye: Neyes eget brand Aura har designet to tasker: En til hverdagsbrug og en til brug ved festlige lejligheder. Auras hverdagstaske er en shopper der kombinerer et stilrent look med chick og klassisk design. Den kommer i sort skind og kan rumme alt fra computer til vigtige gadgets. Shopperen fra Aura koster 999,95 kr.
Foto: PR
Aura for Neye: Neyes eget brand Aura har designet to tasker: En til hverdagsbrug og en til brug ved festlige lejligheder. Auras taske til de festlige lejligheder er en kombineret crossbody og clutch, som med sin sorte farve og stilrene look passer til alt. Tasken til festlige lejligheder koster 499.95 kr.
Foto: PR
Belsac for Neye: Belsac tasken er rummelig og har både skulderstrop og hank. Før designer Camilla Dalager satte sig ved tegnebrættet, havde hun været en tur i Neyes arkiver og fandt inspiration i arbejdstasken, der blev designet omkring Neyes grundlæggelse i 1881 samt symbolet på historien om Fortunatus pung, der også indgår i Neye-Fondens logo. Historien om Fortunatus uudtømmelige pung stammer fra middelalderen og reflekterer NEYEs formål, at donere sit overskud til kræft- forskning. Tasken koster 1.999 kr.
Foto: PR
Day ét for NEYE: Day ét har designet fem tasker til Neye og brandets ikoniske logoblomst kombineret med et stribet print er udgangspunktet for taskernes udtryk. Alle tasker er i nylon, hvilket gør dem ideele til den danske hverdag - og en tur i cykelkurven. På billedet ses en toilettaske til 249 kr.
Foto: PR
Day ét for NEYE: Day ét har designet fem tasker til Neye og brandets ikoniske logoblomst kombineret med et stribet print er udgangspunktet for taskernes udtryk. Alle tasker er i nylon, hvilket gør dem ideele til den danske hverdag - og en tur i cykelkurven. På billedet ses en toilettaske til 199 kr.
Foto: PR
Day ét for NEYE: Day ét har designet fem tasker til Neye og brandets ikoniske logoblomst kombineret med et stribet print er udgangspunktet for taskernes udtryk. Alle tasker er i nylon, hvilket gør dem ideele til den danske hverdag - og en tur i cykelkurven. På billedet ses en toilettaske til 149 kr.
Foto: PR
Day ét for NEYE: Day ét har designet fem tasker til Neye og brandets ikoniske logoblomst kombineret med et stribet print er udgangspunktet for taskernes udtryk. Alle tasker er i nylon, hvilket gør dem ideele til den danske hverdag - og en tur i cykelkurven. På billedet ses en shopper til 399 kr.
Foto: PR
Day ét for NEYE: Day ét har designet fem tasker til Neye og brandets ikoniske logoblomst kombineret med et stribet print er udgangspunktet for taskernes udtryk. Alle tasker er i nylon, hvilket gør dem ideele til den danske hverdag - og en tur i cykelkurven. På billedet ses en toilettaske til 399 kr.
Foto: PR
Markberg for Neye: Markberg har designet en shopper i blødt skind der byder på overraskelser indvendigt. Tasken gennem nemlig på et lille spejl med læderkant , en aftagelig frynse-tassel, lynlåslommer og rå metalfødder der beskytter taskens bund. Designer Mette Astrup fortæller:
”Det har været vigtigt for os i vores designproces at have NEYEs karakteristika og historie i baghovedet - og samtidig lade det smelte sammen med MARKBERGs rå og simple univers.”
Shopperen koster 1.799 kr.