'Fuglebure' var den gennemgående reference under Chanel SS25-showet – og mon det har en relation til den renoverede fugleburs-agtige location?
Efter næsten 5 års fravær var vi endelig tilbage i Grand Palais, da Maison Chanel viste sin forårskollektion 2025 i Paris.
Den særlige følelse af at stå på trappen foran Grand Palais den første tirsdag i oktober indfandt sig i sekundet, jeg betrådte trappen. For det er altid noget helt særligt, når Chanel inviterer til show. Og ikke mindst i deres ’show-hjem’, Grand Palais i Paris.
Efter den årelange renovation af netop Grand Palais kunne presse, influenter, Hollywood-stjerner og Chanelklædte fans atter entrere det graciøse palæ, det betagende rum og udsigten til det smukke loft. Og Chanel skuffede da heller ikke – selvom vi endnu en gang måtte kigge langt efter en designer. Selvom rygterne har svirret, siden Virginie Viard stoppede som chefdesigner i starten af juni har modehuset endnu ikke meldt en arvtager ud.
Designer eller ej, så skuffede showet på ingen måde. Et gigantisk fuglebur med ingen ringere end sangerinden Riley Keough som gyngende ’sangfugl’ i midten af buret dannede en vidunderlig ramme om showet. Kollektionen havde da også fjer som et key-materiale – sat på ærmer, kraver, kapper, jakker og skørter, som blafrede blidt, da modellerne gik – for ikke at nævne fugleburs-taskerne. Om det har relation til Grand Palais’ bur-agtige arkitektoniske referencer, er ikke til at sige – men der er da en rød tråd.
Farverne var ’Chanel-ske’ med sort/hvid som en smuk accent til de appetitlige pasteller som lyserød og -blå, koral, mint med flere og boucle, som er synonym med Chanel, gik igen på mange styles. Det samme gjorde de små jakker, oversize kraver, flagrende bukser og minishorts og -skørter.
Chanel er – uanset chefdesigner – back i deres vante rammer. Og nøj, hvor det klædte modehuset.