Louis Vuitton præsenterede i går aftes et spektakulært menswear Fall/Winter 25-show med ikke blot én men med to designere bag. Mads Emil Grove Møller var inviteret til Louvre-musset i Paris for at overvære showet, og han gik – som altid – ikke skuffet derfra, faktisk var særligt dette show en forløsning.
Kan du beskrive kollektionen kort?
Showet var kort fortalt samarbejdet, som alle streetwear og mode-fans har ventet på. Pharrell og Nigo havde co-designet kollektionen, der levererede et gensyn med nogle af deres greatest hits og friske takes. Amerikansk og japansk streetwear møder workwear og Louis Vuittons høje kvalitet.
Hvad står ud for dig?
Jeg synes som altid, at taskerne stod ud. Pharrell har fundet hans komfort zone med de tasker, han laver hos LV, og det fortsætter i alle mulige farver og print, og så ser det ud som om, at start 00’ernes ikoniske print-collab med Stephen Sprouse også kommer tilbage. Derudover var der en masse fede huer, som jeg helt sikkert vil kigge på til efteråret.
Tidligere creative director for Louis Vuitton Virgil Abloh lavede i sin tid samarbejde med Nigo for LV – nu går Pharrell i Ablohs fodspor med sit første samarbejde med selvsamme, som også er ven af Pharrell. Hvorfor?
Pharrell og Nigos venskab går 25 år tilbage og dette samarbejde var en hyldest til det venskab – så det var et spørgsmål om tid, før det ville ske. Virgil Abloh (rip) lavede hans samarbejde netop som en hyldest til Nigo, da han selv voksede op med at dyrke hans og Pharrells designs og arbejde med A Bathing Ape, Billionaire Boys Club og meget andet.
Timingen er god nu, fordi det nærmest er et 25-års jubilæum for deres venskab samt 20-års jubilæum for deres første fælles samarbejde med Louis Vuitton i 2004 om de ikoniske LV Millionaires 1.0 solbriller. Og sidst men ikke mindst, så passer deres tilbageblik bare rigtig godt ind i dyrkelsen af alt fra 00’erne, som stadigvæk er meget populært i dag.
Hvordan satte de hver deres præg på kollektionen?
Fans af Pharrell og Nigo ville kunne spotte deres arbejde og designs uden at vide, de stod bag. De har deres helt eget udtryk, som netop er denne dyrkelse af mødet mellem japansk og amerikansk streetwear og workwear, som de har finpudset hele deres karriere.
Hvad synes du om det japanske touch til det franske modehus?
Det passer rigtig godt ind, og det er jo noget, som LV har dyrket længe igennem samarbejder med blandt andre Takashi Murakami, Yayoi Kusama, Comme Des Garçons og selvfølgelig Nigo.
Kan du kort ridse et par trends op fra showet, som vil forme moden til FW25?
Workwear er kommet for at blive i herremoden, og det så vi igen igen hos Louis Vuitton også. En solid Chore Coat eller et par slidstærke workwear-pants kan man heller ikke komme uden om. Derudover er det godt at blande en mere formæl blazer med et mere afslappet street look.
Lige efter Nigo og Pharrell havde bukket af, viste en række styles fra de to herrers egne arkiver sig, som senere vil komme på auktion på Joopiter. Hvorfor denne aktivering?
Joopiter auktionerne startede for nogle år siden, hvor Pharrell og Nigo sælger ud af deres ikoniske samlinger og memorabilia. Det var en super fed idé at udstille en masse af deres samlerobjekter i de i alt 24 vitriner på runwayen, som var tilsløret af matteret glas under showet, men som så blev klare under finalen.
Er der noget mere/andet, du kunne have ønsket dig af showet/kollektionen?
Jeg følte, det var en forløsning endelig at få dette ikoniske samarbejde mellem to kreative genier, som jeg har fulgt og dyrket siden jeg var teenager, så jeg var godt tilfreds!
Ofte har Pharrell det med at have en underliggende agenda med showet. Hvad tror du, Pharrell og Nigo har ville signalere med showet?
Jeg tror faktisk denne gang, at Pharrell bare har ville hylde venskab, kigge tilbage og klappe sig selv på skulderen – og ikke mindst sige tak til Nigo, som han skylder rigtig meget af hans succes i modeverden fortjeneste for. Og for Nigo har det været en ære – og endnu en milepæl i hans utrolige karriere – at gæstedesigne en hel kollektion hos Louis Vuitton ved siden af sit eget artistic director-job hos Kenzo og hans mærke Human Made.