Modeugen

… Og de 10 mest sete modeshows denne sæson var…

- 10/10/2018

De internationale modeuger er velafsluttede med alt hvad der dertil hører af gengangere, overraskelser, nyfortolkninger og ramaskrig. Men hvilke SS19-kollektioner fik mest opmærksomhed? Få svaret her!

Modeller og modefolk får knap et ben til jorden i ugerne fra midt-august til start oktober, hvor de valfarter fra Herodes til Pilatus (eller modens svar derpå: Hedi til Philo) for at dømme, beskue og Instagramme de kommende kollektioner på det blanke runway-podier.

For mens nogle kollektioner svæver helt under radaren i en homogen masse af ensartede og signaturløse farver, former og silhuetter, er der bestemt også kollektioner – og shows – der skiller sig ud. De shows, vi ikke kan lade være med at gense igen og igen online, fordi de kan noget helt specielt, fordi de inspirerer os – eller simpelthen fordi vi er forundrede og i nogle tilfælde deciderede forargede (ahem, Slimane) over det, der blev vist frem.

Men hvilke shows ud af de hundrede vis, der er blevet vist under de internationale modeuger i efteråret 2018, er så dem, der har fået mest screen time og omtale efterfølgende?

Kilden til (modens) visdom i dette henseende er Vogue Runway – go-to stedet, hvor alle kollektioner hvert år samles, og får et lille revúe med på vejen. Det er her, modefolket flokkes for at få det ultimative fashionfix, og nørder look efter look, som de tog sig ud på catwalken. Og det er også her, de digitale tal taler deres eget sprog: Besøgstallene fra Vogue Runway, sladrer nemlig om, at særligt en designer har trukket klik efter klik for sin første kollektion, hos et modehus, der er blevet en accent aigu fattigere efter hans indtræden.

Læs også: Det nye Celine | Er du team Slimane eller team Philo?

Celine blev klart det modehus, der tiltrak flest klik – og mest omtale på sociale medier – efter Hedi Slimane præsenterede sin debutkollektion for det franske modehus. ALLE ville se hvilken retning den berygtede, undvigende og excentriske chefdesigner satte for Celine, der indtil nu havde været den ’bløde’, chikke piges fortrukne brun-beige vandingshul. Men ak, Hedi gjorde, som Hedi gør bedst: Sort! Drama! Kanter! Kort! Punk! Glam! Med andre ord en stil, der er lysår og galakser væk fra det, der (før) var essensen af Celine. Og Hedi er blevet hængt ud for at vanære forgængeren Pheobe Philos arv… Uanset holdningerne til det nye Celine, har INGEN kunne holde sig væk fra catwalkbillederne og derfor topper Celine også listen over de mest sete SS19 shows.

Lige i halen på Celine (eller, hvis ret skal være ret: langt under), ligger en anden newcommer, der har sat sit præg på et historisk – og om muligt endnu mere konservativt brand: Nemlig Riccardo Tiscis debutkollektion for Burberry, hvor de ikoniske tern havde fået en gevaldig makeover. Dét er også noget, der får folk til tasterne og kalder klik!

Læs også: Burberry anno 2018 | Sådan har du aldrig set Burberry før!

Sidste år nåede hverken Celine (neé Céline) eller Burberry Vogue Runways top 10 over de mest sete shows, så uanset modtagelsen af de to nye herrer ved rorerne, så har magtskiftet i det mindste vækket massernes nysgerrighed. Til gengæld har Balenciaga og Versace måtte vige pladsen på årets top 10.

Swipe gennem galleriet og se hele top 10 listen over de mest sete SS19 shows…