Indkøber Sysser Zachau fra luksusbutikken Birger Christensen og sælger Simon Haspang fra Acne fortæller om modeverden set med deres øjne!
Indkøber Sysser Zachau fra luksusbutikken Birger Christensen i København er vant til at være en sæson eller to foran, når hun skal vælge, hvad der kommer på bøjlerne i butikken på Strøget. “
Mit ansvar er at leve op til Birger Christensens dna og til kundernes ønsker. Når jeg sidder helt udmattet i flyet efter indkøb og show i Milano og Paris og tænker over, hvad Lanvin har troet på, sammenholder jeg det med tidens trend og min egen dømmekraft. Og så tilpasser jeg det til Birger Christensen. Sjælen og passionen spiller ind på valgene, men det handler jo slet ikke om mig. Og hvad er god stil – det er der ikke patent på.”
Simon Haspang arbejder som sælger hos Acne og er den, der skal præsentere designernes tanker om tøjet for indkøberne.
“På brandmøder i Stockholm hører vi designernes visioner og lærer looket at kende. Og det formidler vi så videre til indkøberne og butikkerne, så de kan forstå, hvorfor tingene er, som de er. Jeg bruger også viden om statistikker og bestsellere, for jeg kender jo både butikkerne og kollektionen, og bestsellere spotter vi ret hurtigt. Jeg vil ikke sælge mine kunder noget, de ikke vil have, men hvis kunden omvendt er sikker på en strik, jeg ikke lige havde troet, de ville vælge, siger jeg ikke nej. Det er fedt at løfte en lille kunde gennem et par sæsoner og se dem blive store.”
Læs også:
Modeverden indefra: Designeren