Det buldrede med (kunstig) torden torsdag aften i Bella Centret, da Birger Christensen Collectives nok mest vellykkede projekt, Rotate Birger Christensen, afholdte sæsonens show. Her skulle vi se festtøj. Og lidt til. Kristian Hindø-Lings anmelder torsdagens show.
Kristian Hindø-Lings, der er stylist og indkøber hos Magasin, anmelder Rotates show under den københavnske modeuge.
Jeanette Madsen og Thora Valdimars er de to influencere, der sammen med CEO, Denise Christensen, står bag Rotate Birger Christensen. Et brand, der er ligmed fest. Ikke så meget pis. Bare fest.
Sammen har Madsen og Valdirmars mere end 462.000 følgere på Instagram og alene dette, burde være incitament nok til at kunne infuere kunder til at købe deres tøj. Og det er det også, men når designet lykkedes, så er det også reelt godt design, der kan mere end bare sælge fordi det kommer fra disse to kvinders hænder.
På lange rækker af bænke sidder vi omkransende en klassisk 90’er-catwalk med lamper, der kaster lyskegler væk fra podiet, som lige er hævet lidt over gulvet, og derved sætter fuld fokus på det, vi er kommet for at se. Showet. Castet. Festen.
Rotates kendetegn er deres festkjoler, men hvis man reelt kigger på, hvad brandet har vist i alt det omkringliggende, er der meget mere bagved. F.eks. har brandet været diverst i sin casting af modeller siden deres første show.
Denne gang kunne vi bl.a. tælle Vincent Beier, Ceval Omar og May Simón Lifschitz. Janka Polliani, Grece Ghanem og Emili Sindlev. For ikke at tale om indgangEN, der sendte chokbølger gennem lokalet: Lisa Rinna – den 59-årige ”The Real Housewives of Beverly Hills”-medvirkende. En kvinde, der ikke bare har Rotate-mentaliteten, men som også selv har gået i tøjet tidligere, og derved var det oplagte valg til at personifcere sæsonen.
Da jeg selv var færdig med at skrige over, at Lisa Rinna stod lige der. Lige foran mig. Så havde jeg tid til at kigge rundt på de andre gæster. Jeg lyver ikke, når jeg siger, at jeg kunne se tåre i øjnene på enkelte gæster. Chokbølgen havde ramt. Glæden spredt sig. Men denne glæde blev forbeholdt for selve castet, der betrådte det hævede podie. Og ikke kollektionen. Det er i hvert fald min antagelse, hvis man forventede fuldendte garderober og eksperimenterende udgaver af brandet. Så blev man måske lidt skuffet.
Hvis man derimod accepterer, hvad præmissen er: Festligt tøj med karakter, der sidder smart på mange kroppe. Ja, så er det sgu’ næsten perfekt for, hvad en kollektion som denne skal. Rotate var nemlig blandt de få shows under denne modeuge, der klædte alle kroppe på. Og vi taler alle. Og nej, vi taler ikke stretchy strikkjoler.
Der var leopard-sæt, der var similisten placeret lige på hver brystvort, der var lårkorte kjoler, lyserøde pailletter, sløjfer på skoene og hårbånd i håret. Et look, der nemt kan kopieres, når det er tid for dig.
Showproduktionen i sig selv føltes lidt som en X Factor-fnale med de føromtalte spots’ bevægelser, kendisser en masse og den evige stoleleg omkring hvem, der sidder hvor, så mindede det lidt om 6 Chair Challenge i X Factor. Og det var ret spot on – vi manglede bare paparazzierne.
Kort fortalt, så er det stadig festtid hos Rotate, og det har vi alle brug for i ny og næ, men når de forsøger at skabe hverdagstøj, som bl.a. kom til udtryk i et enkelt look med hvid denim og påsatte similisten, så glipper filmen lidt. Det behøves ganske ærligt ikke.
Fest, sjov og velklædt ballade, tak.
Du kan se hele Rotate Birger Christensens AW23-show her: