Den seks måneder gamle vintageshop Collect23, som Julie Blichfeld sår bag, åbner for første gang en pop-up shop under den københavnske modeuge, som løber af stablen i uge 32. ELLE mødte Julie til en snak om vintageshoppens tilstedeværelse under Copenhagen Fashion Week.
Da den tidligere model, Julie Blichfeld, for seks måneder siden slog dørene op for vintageshoppen, Collect23, var det med store ambitioner.
Julie troede – og tror stadig – fuldt og fast på, at vintage er vejen frem for modebranchen, og for planeten i det hele taget, der ikke holder til mere ’fast fashion’.
Indtil videre ser det ud som om, Julie havde fat i noget af det rigtige, da hun tilbage i februar 2019 åbnede Collect23.
Kunderne er glade, og det forstår man da også godt, når man besøger showroomet på Gothersgade 27, eller når man scroller igennem Collect23’s webshop, hvor fine klæder i form af en kjole fra Valentino og en nederdel fra Etro hænger side om side med velkuraterede ”no brand”-vintagedrømme.
Læs også: Copenhagen Fashion Week S/S 2020: Disse events kan du komme med til.
En af Julies målsætninger har hele tiden været, at Collect23 skulle blive en del af den københavnske modeuge, som løber af stablen to gange årligt – og som i øvrigt tiltrækker en hær af modeinteresserede fra ind- og udland.
Nu er drømmen gået i opfyldelse for mandag den 5. august 2019 slår Collect23 dørene op for sin første pop-up shop i samarbejde med modeugens knudepunkt The Fashion Café, der bl.a. afholder i talks, mode- og kunstudstillinger og som holder til hos &Tradition på Kronprinsessegade 4 i København.
ELLE mødte Julie til en snak om vintageshoppens tilstedeværelse under Copenhagen Fashion Week:
Da Collect23 slog dørene op for første gang for et halvt år siden var et af målene at blive en del af den københavnske modeuge. Hvorfor det?
Jeg vil være med til at sætte dagsordenen, når det kommer til at gøre modebranchen bæredygtig, og det føler jeg, at jeg kommer nærmere ved at være en del af modeugen. Det er dog blot første skridt for mig. Derudover viser denne mulighed, at Collect23 er et koncept, der er stærkt nok til at være en del af den københavnske modeuge, der har fået status for at være en af de bedste i verden.

Julie Blichfeld
Nu lykkes det! Fortæl om Collect23-pop-up’en som du hoster under modeugen.
Pop-up shoppen og udstillingen er en del af Fashion Cafeen, der er et af de arrangementer, der er åben for alle. Der vil være ekstra vilde, håndplukkede eksklusive styles til salg, og jeg har for første gang mulighed for at præsentere mine varer på en ny måde i form af en udstilling designet i samarbejde med Poses, der bl.a. også samarbejder med konceptbutikken Storm i København.
Hvordan synes du, Collect23 er blevet modtaget gennem det sidste halve år, hvor butikken har eksisteret?
Modtagelsen har været over al forventning, og jeg er taknemmelig for den opmærksomhed, jeg har fået af både pressen, influencers og mine kunder. Jeg fornemmer en kæmpe interesse for lige netop det, jeg tilbyder, som både er webshoppen og showroom og den nye måde at shoppe på generelt. Mine kunder kommer gentagende gange tilbage, og deres respons er, at de elsker ideen med at kunne shoppe vintage, men på en eksklusiv og nem måde. Blandt andet ved at kunne komme forbi showroomet eller returnere tingene, hvis de ikke var, som de ønskede.
Og kan du mærke, der sker noget ift. ambitionen om at skabe en mere bæredygtig modeindustri?
Både og. Jeg er ikke i tvivl om, at alle har fået bæredygtighed indprentet i deres bevidsthed, og at alle nye såvel som etablerede virksomheder gør deres for at skabe en mere bæredygtig industri. Men ’bottom line’ er, at det er de færreste, der køber vintage blot for at være bæredygtige. Forbrugeren køber kun noget, hvis de elsker produktet. Så er det bæredygtige element blot en rigtig god sidegevinst. Det at Fashion Cafeen har så meget fokus på bæredygtighed er helt sikkert et godt skridt i den rigtige retning, da de er en stor spiller under modeugen og dermed også i modeindustrien.
Læs også: Julie Blichfeld står bag vintageshoppen Collect23: ”Jeg tror på, at dette er den nye vej for moden”.
Flere og flere af de etablerede brands går også ind i kampen for en mere bæredygtig modebranche. Er der nogen, du synes, gør det særligt godt og hvorfor?
Jeg synes, der er rigtig mange gode tiltag og gode ideer hos de etablerede brands som fx Gestuz, der ved hver main kollektionen har styles af genanvendt plastik og polyester. Jeg er også kæmpe fan af H&Ms recycling tiltag, hvor du afleverer dit gamle tøj, lagener, håndklæder osv. i containere i deres butikker, og så sørger de for at genanvende fibrene. Dette er i mine øjne en fantastisk service, da det ikke handler om at tjene penge, og rent faktisk gør det nemt for forbrugeren at genanvende tekstiler, der ellers ville være blevet smidt ud.
Udover at shoppe vintage frem for nyt, hvad kan forbrugeren så gøre for at agere mere miljøbevidst i et modeperspektiv?
Jeg går ind for at investere i gode, holdbare styles, du elsker og kan bruge på flere måder. Det er også en god idé at investere i pieces, der kan laves om til et nyt stykke tøj, når de har udtjent sin levetid. Her er eksempelvis kjoler og blazere perfekte, da en gammel blazer kan blive til en vest, og en kjole kan blive til en top eller nederdel. Hvis du ikke selv er ferm til at sy, kan du billigt og nemt få lavet sådanne forandringer hos en skrædder.
Hvad er det/de næste fremtidsmål for Collect23?
Udover at få udbredt Collect23 til endnu flere mennesker og opbygge brandet Collect23 på en international skala, arbejder jeg på et spændende projekt til efteråret, som jeg desværre ikke kan løfte sløret for endnu. Jeg kan dog sige så meget, at det involverer min dygtige skrædder og upcycling. Stay tuned.
Collect23 pop-up shoppen holder til i Kronprinsessegade 4 i København fra mandag den 5. august til lørdag den 10. august 2019.
Åbningstider: Mandag: 12-18, Tirsdag-Fredag: 10-18 og Lørdag: 10-17.
