Fire norske brands, som du skal kende – og hvorfor
Aller Creative Studio, Annonce for Innovasjon Norge – Vestland - 09/02/2021
Home / Mode / Modeugen / Fire norske brands, som du skal kende – og hvorfor
Copenhagen Fashion Week er ikke kun for danske brands. Flere norske modehuse søger også mod vores hovedstad, når de skal præsentere deres kollektioner. Vi guider til fire norske brands, som alle har et bæredygtigt afsæt og som du bør skrive dig bag øret.
Modeugen i København har udviklet sig fra at være en lokal affære til Skandinaviens modehovedstad, som – under normale omstændigheder – tiltrækker modefolk og indkøbere fra hele verden. Og selvom Covid-pandemien har tvunget modeugen ind i et nyt, digitalt format denne sæson, betyder det ikke, at den internationale bevågenhed og skandinaviske brandrepræsentation er blevet mindre. Tvært i mod. For når alt er digitalt, er der for alvor ingen grænser for, hvem der kan deltage.
Derfor er repræsentationen af skandinaviske brands også ekstra synlig på denne sæsons modeugekalender, hvor både Sverige og Norge smyger sig ind mellem de etablerede danske darlings. Her kigger vi nærmere på fire norske brands, som du bør holde øje med lige nu.
Læs om de 4 norske brands i galleriet herunder.
Foto: ESP Oslo
ESP Oslo
ESP, der er et akronym for Elisabeth Stray Pedersen, er et norsk brand, der specialiserer sig i klædeligt overtøj. Designeren Elisabeth Stray Pedersen overtog en 60 år gammel fabrik i Oslo i 2015. ESPs signatur er ’tæppe-frakker’, altså kappelignede frakker, der falder elegant over kroppen. Omdrejningspunktet for produktionen er 100 % ren, norsk lammeuld, som kommer fra fritgående norske højlandsfår. Ulden er både øko-certificeret efter europæiske standarder og uld-certificeret. ESP producerer selv alt på den originale, gamle fabrik i Oslo, og dermed har de fuld kontrol med at værdi- og ressourcekæderne kontinuerligt opretholdes bæredygtigt. AW21-kollektionen er en fortsættelse af ESPs signaturstil: Rene materialer, lyse farver, bløde snit og tidløse styles, som er oplagte til hende, der vil være præsentabel og samtidig komfortabel og cool.
Det skal du gå efter: En klassisk, cremefarvet wrap-frakke i 100% lammeuld.
Køb HER
Foto: Hasla Jewelry
Hasla Jewelry
Det Oslo-baserede smykkebrand, Hasla Jewelry er skabt af søstrene Anne og Gunnhild Hasla. De er vokset op i en familie af guldsmede og har derfor indåndet håndværket gennem hele deres liv. De to søstre har i dag overtaget brandet fra deres forældre og skaber smykker med et tydeligt, skandinavisk afsæt, der er moderne, men har et twist. Kollektionerne har gennem tiden udviklet sig fra at trække inspiration fra naturens organiske former, til at flirte med kunstreferencer som kubisme. Den kommende AW21-kollektion er inspireret af renæssancen, der er en historisk tid, som er forbundet med forandring, innovation, håb og nye idealer – præcis som den brydningstid, vi oplever netop nu. Alle smykker er lavet med bæredygtighed for øje og er skabt udelukkende af genbrugsmetaller.
Det skal du gå efter: Kubisme-inspirerede mini-hoops i genbrugsguld.
Køb HER
Foto: Oleana
Oleana
Oleana er en familievirksomhed med hovedsæde i den norske by, Bergen. Norge har en rig tradition med tekstilproduktion, særligt mønstret strik i uld, og det er netop det, Oleana er specialiserede i. Deres signatur er farverige strik i norsk uld, alpaka og silke, der er produceret på brandets egen fabrik i Norge. Alle styles er tidløse i deres udtryk og hver ny kollektion skal mere ses som en tilføjelse til de eksisterende, end som en erstatning - da god, klassisk strik og kvalitetshåndværk aldrig går af mode.
Det skal du gå efter: En klassisk norsk kabelstrik-sweater.
Køb HER
AWAN
AWAN er en sammenskrivning af ’As We Are Now’ – for sagen er den, at den måde, vi klæder os på, har ændret sig fundamentalt. 9 ud af 10 kvinder i dag, skrifter tøj som det første når de kommer hjem. Af med jeans og BH, og på med joggingtøj. Men det er ikke godt nok, ifølge designeren bag AWAN, som selv er en af dem, der skifter med det samme. Hun følte dog at hun manglede tøj, hun kunne have på derhjemme uden at føle sig sjusket. Og hun er ikke alene. 76% af kvinder føler sig nemlig ikke velklædte i det tøj, de hopper i derhjemme, når de skal have det rart. Det vil AWAN lave om på. AWAN er ’next level loungewear’, altså tøj, der er komfortabelt og klædeligt på samme tid. Det er lavet i tencel/lyracel jersey, der er blødt og smyger sig om kroppen uden at stramme. Alle styles er ukompliceret elegante og kan styles op og ned, så de tager sig professionelt nok ud til kontoret, er stretchy nok til yogamåtten og behagelige nok til en aften (eller en hel søndag) på sofaen.
Det skal du gå efter: Langærmet kaftan kjole.
Køb HER