Modeugen

Baum und Pferdgarten: “Jo mere succes vi får, jo større en udfordring er det at designe”

- 30/01/2020

Vi mødte Rikke Baumgarten og Helle Hestehave - kvinderne bag Baum und Pferdgarten - til en Q&A lige efter AW2020-showet torsdag den 30. januar.

Fortæl om jeres AW2020-kollektion?

Rikke: “Vores kollektion hedder Unity. Det har vi kaldt den, fordi vi er superinspirerede af den følelse, man får, når man træder ind på en festival. Man træder ud af et kaotisk samfund og ind i et mere ’diverse’ samfund på alle måder i form af alder, køn, etniciteter. Den her følelse af at alting bare er superdejligt og nice, alle ser fantastiske ud og har deres egen stil.”

Helle: “Vi synes også, det er enormt spændende det med, at du på en festival kan stå sammen med nogen, der er væsentligt yngre eller ældre end dig selv, men man har samme oplevelse. Og det var ligesom grundelementet i det her: At få den følelse frem af at man tog fra byen og et sted hen, hvor man kunne være mere sammen.”

Der var mere flydende køn på catwalken, end vi normalt ser hos Baum. Hvorfor?

Helle: “Jamen det var naturligt for os i forhold til temaet. Vi har altid arbejdet med den maskuline og feminine silhuet, men det er faktisk otte år siden, vi sidst har haft unge mænd som modeller i showet.”

Rikke: “Det er selvfølgelig også inspireret af, at vi er i en tid hvor køn er flydende, og nogle vil slet ikke defineres som et køn, og vi havde også folk på catwalken, som ikke ser sig selv som mand eller kvinde. Så det er jo en bølge, der er i gang, det er ikke fordi vi decideret støtter op om den, men vi viser, at vi er bevidste om, at det er sådan, vores verden ser ud i dag.”

Og så var der skruet op for 70’er vibes?

Helle: “Ja det er jo en del af festivalstemaet. Det kan jo ikke andet end påvirke en, at Roskilde fylder 50 år i år og startede i 70e’rne. Det er ikke en Roskilde-kollektion, men der er selvfølgelig nogle tanker, der ligger gemt der.”

Har I en yndlingsstyle hver især?

Rikke: “Jeg har mange faktisk, men jeg er ret vild med den lille blomstrede lærredskjole med store ærmer, som vi viste med matchende støvler. Støvlerne kommer desværre ikke i produktion, det var ’problematic’, som man siger.”

Helle: “Jeg er nok meget til suiting i de forskellige pin stripes og tern og camel. Det er meget mig. Jeg synes, de var ret skønne.”

I har kørt parløb i over 20 år. Kan I stadig blive uenige?

Rikke: “Aldrig! Ej. Selvfølgelig er der uenighed, men det er kun godt. Det, der gør, vi kan finde ud af det, er, at jeg kan godt være uenig med Helle, men det stopper os ikke. Så gør Helle sine ting og jeg gør mine. Og så indimellem tager vi debatten og lægger den ned. Der er rigtig meget plads.”

Helle: “Det er ikke en uenighed, der er stor, selvfølgelig kan man være uenige, men vi har meget respekt til hinanden og lytter meget til, hvorfor den anden synes, det skal være anderledes. Og så tit siger vi, jamen så lad os prøve det. Fx var det Rikkes idé med de her træskostøvler, vi viste i dag. Sådan havde jeg slet ikke set, at det skulle være, men jeg må sige… så det siger jeg nu: totalt respekt, jeg havde slet ikke set, at det kunne noget.”

Rikke: “Vi er skidegode til at let it go.”

Læs også: De 35 bedste street style-looks fra modeugens dag 2.

Bliver det nemmere eller sværere at skabe en succesfuld kollektion, jo mere succes (også internationalt set) Baum und Pferdgarten får?

Rikke: “Det er en større udfordring, vil jeg sige. Der er nogle sæsoner, hvor det bare kører, og så er der andre, hvor man kører panden mod muren hele tiden. Der er rigtig store krav til det jo, det kan alle skrive under på, så både og. Man kan være inde i en god periode, hvor man har tillid til det og selvtillid med det – det betyder rigtig meget – og samtidig er der sindssygt mange behov, der skal dækkes, fordi vi er i mange lande.”

Hvad har jeres indtog hos internationale webshops som fx Mytheresa betydet for brandet og designet?

Helle: “Man må jo lytte til, hvad behovene er. De er jo megaforskellige. Hvad vi tror, kunderne efterspørger, er ikke nødvendigvis det rigtige, og så må man jo lytte på, hvilke ønsker der er. Alle ønsker jo at drive en forretning, så det handler om en balance mellem at byde ind med noget, vi synes er fantastiks, men det er jo også en forretning.”

Går I på kompromis med jeres egne drømme, hvis der er noget, der sælger godt?

Rikke: “Ja. Nogle gange får tallene lov til at tale. Man er nødt til at lave noget, der bare sælger derudaf, men du er også nødt til at være fremadsynet og lave ting, folk slet ikke forstår, men som giver følelsen af at det er et brand, der vil udover stepperne.”

Hvilken style spår i ”baske”fremtiden?

Rikke: “Jamen vi er tit blevet megachokeret. Men jeg tror måske, det vi kalder træprintet. Vi har sådan et print, der minder om et dyreprint, men det er egentlig bark fra et træ. Den tror jeg på.”

Se alle looks fra AW2020-showet i galleriet herunder: