Modeugen i Milano er altid garant for øjeblikke, der skaber momentum i modeverdenen. Men sjældent har vi set så mange på én gang, som under Milan Fashion Week SS23. Her deler vi fem højdepunkter; fra Guccis tvillinger til Paris Hilton for Versace.
Hvor modeugen i Paris er kendt for uendelig elegance og eksklusiv fransk fornemmelse for chikke finesser, så har modeugen i Milano italienernes temperament og sans for det flamboyante – og med det kommer overraskelsesmomenter ud over det sædvanlige.
Danske Han København, der netop har vundet prisen ’Årets Brand’ til ELLE Awards 2022, overraskede med et skyggesøgende show, der, ud over skulpturelle silhuetter, blandt andet bød på sikkerhedsbriller i samarbejde med sikkerhedsskosgiganten Airtox (hvem skulle have set det komme?). BOSS skruede bissen på og bød sine gæster ind i et helt univers dekoreret med motorcykler og en kollektion med rigeligt læder og powersuits.
Og de ’ægte’ italienere skuffede heller ikke: Gucci så dobbelt, Prada var som et vindue til en anden verden med gennemsigtige materialer og danske film bag vinduesglas, Kim Kardashian overtog showet hos Dolce & Gabbana, og både Versace og Bottega Veneta leverede hver deres ’blast from the past’ ved at sende Paris Hilton og Kate Moss ned ad catwalken.
Nedenfor ser vi nærmere på de fem største øjeblikke under den milanesiske modeuge.
Blast from the Past
Hvis der er én person i denne verden, der forstår sig på at stable et mindeværdig modeshow på benene, med momenter, der slår benene væk under publikum (fysiske såvel som virtuelle), så er det Donatella Versace.
Arvtageren af det italienske modeimperium gør år efter sin afdøde bror ære, ved at holde hans signatur og arv i hævd, når hun lader ikoniske kvinder gøre dramatiske entreer på de blanke podier. Hvem vil fx nogensinde glemme, da Jennifer Lopez fik internettet til at bryde sammen, da hun i 2020 bragede ned ad catwalken iført en genskabt, fuldt flagrende version af den afslørende, grønne ’The Dress’ fra år 2000?
Eller supermodel-rendezvous’et i 2018, hvor Claudia Schiffer, Naomi Campbell og Helena Christensen – alle i guld – sendte en hilsen til supermodellernes fader (Gianni Versace får æren for at have ‘opfundet’ supermodel-begrebet, hvor modeller blev karakterer frem for tøjstativer) for at markere 20-året for mordet på modemanden.
Derfor er det ikke overraskende, at Donatella, well, overraskede under denne modeuge i Milano, ved at levere en episk og stjernespækket finale. Og hun leverede nemlig af fineste skuffe ved at lade Paris Hilton spankulere ned ad catwalken i en pink minikjole, der fik os til at tvivle på, om året var 2002 eller 2022. Øjeblikket besad den perfekte blanding af overraskelse, nostalgi og symbolik – for hvem er mere O.G.-barbiecore end hotelarvingen, og hvad er mere hot lige nu end Barbie? That’s hot, Versace. That’s hot.
Dobbeltsyn
Guccis chefdesigner Alessandro Michele har sin helt egen måde at gøre tingene på. Fra modeller, der går ned ad catwalken med replikaer af deres egne afskårne hoveder under armen til iscenesættelser af noget, der ligner Frankensteins laboratorie, er Michele altid leveringsdygtigt i øjeblikke, der sætter sig på nethinden. Således også til Guccis SS23-show, dog i mindre makaber forstand denne gang.
Her var gæsterne nemlig inviteret indenfor i den imaginære modeby, Twinsburg, hvor Michele sendte 68 par af identiske tvillinger i identiske outfits ned mellem de bænkede rækker. Blandt de identiske par kunne man også spotte Danmarks måske mest stilfulde tvillinger – Amalie og Cecilie Moosgaard – i kinesisk-inspirerede kåber og fortryllende, gigantiske perlesmykker som hovedbeklædning. Dobbeltkollektionen er inspireret af Alessandro Micheles mor, som selv er tvilling.
Comeback Kate
Det er ikke fordi, at Bottega Veneta mangler hype, efter brandet genopstod som en anden Fugl Fønix i 2019 og siden har været et af de mest affekterede modebrands overhovedet.
Først fik de alle til at gå i massive militærstøvler, og derefter malede de hele modeverdenen akkumulatorsyre-grøn efter sæsoner med beige, beige og atter beige.
Ikke desto mindre gjorde Bottega Veneta sig yderligere bemærkede ved at lade den ellers pensionerede topmodel Kate Moss gå deres SS23 show – og det tilmed i et look, der kunne være taget 1:1 ud af modellens eget klædeskab. Løse, vaskede boyfriend jeans. Hvid tanktop. Åbenstående skovmandsskjorte. Det skreg Kate Moss. Kollektionen fortsatte lidt i samme stil: Masser af klædeligt basistøj, gode frakker og guddommeligt læder. Og det klædte kun kollektionen ekstra at blive ’blessed’ med Kates comeback.
Ciao, Kim
Der er efterhånden ikke det modehus, der ikke er blevet overtaget af Kim Kardashian. Og nu kan hun også tilskrive sig æren for sin helt egen kollektion med Dolce & Gabbana. Kim Kardashian havde været en tur i modeduoens arkiver fra 1987 til 2007 og fortolket sine 85 favoritlooks i en kollektion, der emmede af sex, italiensk flamboyance og – ja – Kim Kardashian.
Ikke nok med at scenen for showet blev sat i et gammelt filmteater og seancen indledt med en La Dolce Vita-inspireret, sort-hvid slowmotion film med en overdressed Kim Kardashian som hovedrolleindehaver i færd med at spise en stor portion pasta, så stod Insta-dronningens navn også skrevet over alt på kollektionen. Både i overført og bogstavelig forstand. For ikke nok med at mange looks var som at se en reprise af Kims garderobefavoritter med bar mave, lave jeans, kropsnære kjoler et cetera, så havde damen også slået en tyk streg under, at hun var (med)afsender på kollektionen ved at tage den ikoniske Dolce & Gabbana ’SEX’-choker fra 2003 og skifte de tre simili-besatte bogstaver ud med K-I-M.
Vindue til Danmark
Prada har gjort det exceptionelt godt de seneste sæsoner, og deres seneste kollektion er ingen undtagelse.
Fondazione Prada, hvor showet blev holdt, var dækket i sort papir, hvori der var udskåret huller til vinduer, hvor der bagved kørte filmklip lavet af danske Nicolas Winding Refn. Det var som små realistiske og lidt kedelige billeder fra hverdagen: Et køkken. Kvinder på sofaer. En frakke på en stol. Kort sagt, et kig ind til noget ægte.
Miuccica Prada udtalte selv efter showet, at ”… det er livet og menneskeligheden, der skaber tøjet. Ikke noget overjordisk pynt, men livsspor, der efterlader aftryk. Det er tanken om menneskeskabte klæder, der vækker noget i os.”
Og kollektionen var da også ganske ’hverdagsagtig’ med frakker, blazere, sæt i tynd, anvendelig og klædelig strik og enkle, tidløse slip-kjoler, der sent går af mode. Dertil var der nederdels-sæt i spindelvævstyndt, let, gennemsigtigt strik, der – ligesom show-settet – skabte en slags vindue til det, der ligger bag kulissen. I dette tilfælde kroppen bag, der kunne ses, lige som den var. Når man tænker over det, var der en ret imponerende, om end underspillet rød tråd mellem kollektion og dekoration.