Når Michael Kors den 7. juni 2016 præsenterer modehusets Resort 2017-kollektion vil der kun blive offentliggjort fem catwalk-billeder fra kollektionen efter showet, som må bruges til anmeldelse og sociale medier. Resten af kollektionen bliver først offentliggjort den dag, kollektionen lander i butikkerne.
Selvom de sociale medier ikke er til at undgå, og de fleste modehuse og brands i dag forsøger at styrke indsatsen på de sociale medier og i højere grad markedsfører brandet på de sociale platforme, så er tiden nu kommet til, at en af de helt store spillere på den internationale modescene går i den modsatte retning.
Michael Kors har nemlig netop, i følge Vogue.com, annonceret, at de nedlægger veto mod brugen af billeder fra deres Resort 2017-kollektion, som modehuset præsenterer for modebranchen den 7. juni 2016.
Se også: ELLE guider: Sådan bliver du pariser-chik
Vetoen betyder i praksis, at gæster, anmeldere, moderedaktører og VIP’s under Resort 2017-showet ikke må poste billeder fra showet på de sociale medier eller andre platforme før, under eller efter showet.
Michael Kors udvælger i stedet selv fem billeder fra kollektionen, som de offentligører på dagen for showet. Og det er så kun disse 5 billeder, der må bruges på sociale medier og andre platforme i forbindelse med showet.
Denne “veto” gælder indtil, at kollektionen lander i butikkerne i oktober. Kollektionens lookbook vil dog blive sendt til diverse magasiner verden over, men vil kun være til brug i forbindelse med forberedelsen af kommende magasiner.
Michael Kors udtaler i forbindelse med nyheden, at beslutningen bunder i, at modehuset vil undgå at overeksponere kollektionen før den lancerers i butikkerne til efteråret.
Læs også: Rihanna præsenterer solbrille-kollektion for Dior
Ved at lade kollektionen være “hemmelig” indtil den dag, hvor den lander i butikkerne, håber Michael Kors at opbygge en større interesse og begejstring for de kommende kollektioner hos forbrugerne:
“Vi har en fornemmelse af, at vores kunder elsker at få et lille sneak peek på kollektionen, men at de måske ikke behøver at få afsløret alle billederne for hurtigt. Det handler i bund og grund om, at vi gerne vil skabe en større begejstring, når kollektionen er tilgængelig for forbrugerne i butikkerne”, lyder det fra Michael Kors i en officiel udtalelse.
Så må vi – suk – vente helt indtil oktober 2016 med at se Michael Kors’ fine Resort 2017-kollektion. På den anden side er det også et ret cool træk fra en af verdens største modehuse. For nu er der jo bare (endnu) mere at se frem til, når det gælder den kommende Resort 2017-kollektion fra Michael Kors.
… Michael Kors har i hvert fald allerede fanget vores nysgerrighed og interesse for den kommende kollektion.