Mens vi venter på H&M x Kenzo: Se de tre mest populære H&M designsamarbejder gennem tiden
Af Pernille Hammershøj Madsen - 31/10/2016
Home / Mode / Mens vi venter på H&M x Kenzo: Se de tre mest populære H&M designsamarbejder gennem tiden
D. 3. november bliver H&Ms designsamarbejde med Kenzo tilgængelig, og det skal blive spændende at se, om den farverige og flamboyante kollektion kan give H&Ms foregående kollektioner baghjul på popularitets-skalaen. Vi ser nærmere på de tre hidtil mest populære H&M designsamarbejder...
Karl Lagerfeld åbnede i 2004 ballet med en eksklusiv kollektion for H&M, der gav alle Lagerfeld-fans en bid af den karismatiske designer. Derefter har H&M hvert år fulgt op på successen og inviteret stjernedesignere indenfor i det svenske imperium, og d. 3. november går det endnu en gang løs med H&M x Kenzo. For mon kollektionen kan slå H&Ms tre tidligere mest populære co-labs: Balmain, Alexander Wang og Isabel Marant?
Det er Trendsales, der står for opgivelserne af H&Ms tre tidligere mest populære designsamarbejder, og tallene er målt på, hvor mange der søger på de respektive keywords på dagen for offentliggørelsen af samarbejdet samt i dagene efter.
For H&Ms hypede designsamarbejder er gerne så populære, at det kan være svært at få fingrene i lige præcis dét, man havde kastet sin kærlighed på. Men heldigvis findes der råd, og folk er flittige til at sælge tøj og accessories fra deres yndlingsdesignere videre (og sikre sig en favorabel fortjeneste).
Så når kalenderbladet viser d. 3. november, skal det blive spændende at se, om shoppelystne Kenzo-fans måske ligefrem finder på at lægge sig i kø foran H&Ms butikker, som det tidligere er sket i forbindelse med highstreet-kædens hypede designsamarbejder.
Ifølge Trendsales opgørelser er det mest populære H&M-designsamarbejde nogensinde H&M x Balmain fra 2015 med mere end 300.000 søgninger på Trendsales dagen for kollektionens udgivelse. H&Ms designsamarbejde med Alexander Wang fra 2014 følger skarpt efter, og kollektionen opnåede 200.000 søgninger på dagen for udgivelsen. På en tredjeplads kommer samarbejdet med franske Isabel Marant fra 2013, der resulterede i 80.000 søgninger på den store dag for kollektionens udgivelse.
Det er 12. år i træk, at H&M lancerer et designsamarbejde med et internationalt brand. Kig med i galleriet og bliv klogere på hvilke designere der tidligere har lagt navn til H&Ms co-labs:
Karl Lagerfeld var den første designer, som H&M indgik et samarbejde med. I november 2004 blev kollektionen lanceret, og på kun få minutter var den udsolgt. Dette blev starten på et - so far - ti års intiativ for H&M i at samarbejde med alverdens store d
Stella McCartney x H&M blev lanceret i november 2005, og den engelske designer præsenterede sine signatur bukser, bluser og blazere. Et samarbejde, der kun kunne blive en succes - hvilket det selvfølgelig også blev.
Viktor og Rolf blev den tredje i rækken af designsamarbejder med H&M. Designer-duoen fandt deres inspiration til kollektionen i en brudekjole, som blev omdrejningspunktet for samtlige 'Viktor & Rolf'-design for H&M. Kollektionen blev lanceret i november 2006.
I november 2007 gik H&M sammen med den italienske designer Roberto Cavalli, hvis glamourøse og sexede stil blev udgangspunktet for kollektionen. En kollektion, der både indebar guld lamé, dyreprint og pallietter.
Japanske Comme des Garcons x H&M blev lanceret i november 2007, og kunne præsentere en kollektion, der i den grad matchede Comme des Garcons velkendte prikkede polka-univers.
Matthew Williams x H&M, april/maj 2009.
Designsamarbejdet med Matthew Williams markerede to milepæle; for det første var det første gang, at Williams designede herretøj, og for det andet var det den første kollektion, der blev tilgængelig i alle H&M's butikker verden over.
I november 2009 præsenterede H&M "Jimmy Choo x H&M". Her designede Jimmy Choo's designer, Tamara Mellon, en limited edition "party-kollektion", der indebar sko, accessories og kjoler. En kollektion, der blev yderst populær og meget hurtigt udsolgt.
I november 2010 landede Lanvin x H&M i butikkerne verden over. Og selvom Albert Elbaz' design er meget ekstravagant, og derfor næsten ikke muligt at lave på budget, lykkedes det ham alligevel at putte et strej af Lanvins "highclass" ind i kollektionen.
H&M's samarbejde med Versace i november 2011 og januar 2012 lammede det meste af modebranchen. Derfor stod folk også i kø flere nætter før kollektionen ramte butikkerne i november og januar.
Marni præsenterede en meget flot kollektion i samarbejde med H&M i marts 2012. Her var det Marni's signatur prints og lyse farver, der gik igen samtidig med, at der blev tilført et hav af finurlige accessories.
Maison Martin Margiela x H&M blev lanceret i november 2012, og selvom flere fandt samarbejdet uforståeligt, endte det med, at kollektionen var så hypet, at den var tilgængelig på e-Bay før kollektionen landede i butikkerne.
Sidste november, i 2013, blev det så Isabel Marants tur til at lave et samarbejde med H&M. Samarbejdet blev en kæmpe succes, og som vanligt, var kollektionen væk på få minutter.
I 2014 kom turen til Alexander Wang x H&M, hvilket uden tvivl var 2014's mest hypede designsamarbejde. Her på ELLE.dk skrev vi om det ad flere omgange, og kæmpede os frem på hm.com for at få fat i de eftertragtede styles.
Foto: Instagram
Med den feterede chefdesigner Olivier Roustein i front blev H&M x Balmain lanceret i november 2015 og hypen ville ingen ende tage.H&M x Balmain er (indtil videre) highstreet-kædens mest populære designsamarbejde med 300.000 søgninger på dagen for kollektionens udgivelse, og en fordobling af antal søgninger i perioden efter.