Det finske mærke havde sin storhedstid i 1960’-70’erne, men er nu stærkt tilbage ved at fokusere på design frem for mode.
Sig Marimekko, og du tænker med garanti på Finland, birketræer, striber, ananasser og store valmuer – og med god grund.
Se Converse-sneakers med Marimekko-print her
Få modehuse har så stærk og stabil en designprofil som finske Marimekko, der siden grundlæggelsen i 1949 har været tro mod grundlægger Armi Ratias visioner for mærket, der blev skabt med den moderne kvindes behov for øje.
Således er designet tænkt multifunktionelt; stoffet er bomuld, hør eller uld, silhuetten er løs og giver bevægelsesfrihed, farverne kommer hele skalaen rundt.
Google doodler med Marimekko. Læs hvordan her
De både livlige, humoristiske og poetiske print er den afgørende signatur, som regel ud fra balancen: et lille, koncentreret print til et mere kompliceret design, et stort og letafkodeligt print til et enkelt design.
Design som aldrig har taget højde for, hvad Paris dikterede, og derfor synes de mere end 60 år gamle looks lige så friske i dag som dengang.
Marimekko havde sin storhedstid i 1960’erne og 70’erne, hvor ingen modeinteresseret kvinde (eller hendes mand og børn) kunne undgå Marimekko; fra den blå og hvid-stribede T-shirt til gardinerne med ananas-print, og looket blev båret af tidens vigtigste frontløbere, fra præsidentfruen Jackie Kennedy og Bergman-musen Liv Ullman til fransk ELLE med en bredstribet Marimekko-kjole på forsiden og amerikansk Vogue med en hvid strik-overall.
Når Armi Ratia blev spurgt, hvorfor Marimekko-tøjet var så uerotisk, svarede hun, at ‘kvinder er sexede, ikke tøj’. Marimekko var en livsstil, og tøjet var design, ikke mode.
Læs hele artiklen om Marimekko i det nye ELLE-magasin, der er på gaden nu.