Mode

London Fashion Week

- 22/09/2009

Morgendagens designere viser tøj i dag

NÅR DRØMMEN KALDER
Blandt navne som Matthew Williamson, Burberry, Peter Jensen og andre sværvægtere i modebranchen indtager FAD en vigtig plads på catwalk-scenen under London Fashion Week.

FAD, Fashion Awareness Direct, er en organisation, som chefredaktører, meningsdannere og modebloggere langt fra bør forbigå på den hæsblæsende jagt efter tidens nye trends og up-and-coming designtalenter. FAD åbner nemlig døren, der hvor mange smækker den i, og inviterer unge, håbefulde talenter fra den mindre privilegerede side af samfundet til at smøge ærmerne op og vise, hvad de kan.

Fashion Future 2
Som en direkte opfordring til unge med designerdrømme i alderen 16-18 år har FAD lanceret et projekt, Fashion Future 2, der i tre stadier kan omdanne drøm til virkelighed for dem, der ikke er opvokset med en guldske i munden, men derimod hænger ud i de belastede forstadskvarterer til London. I første stadie gennemgår de unge en ti uger lang workshop, hvor de hver lørdag bliver undervist i nye teknikker og færdigheder, samtidig med at de får et realistisk kig ind i den glamourøse – om end idoliserede – modeverden.

Podiets lange skridt
De særligt dygtige bliver dernæst udvalgt til at gennemgå andet stadie, der er en sommerskole på den prestigefulde designskole Central St. Martin, hvor de gennem et koncentreret og målrettet forløb med rådgivning fra professionelle modeskabere hver især udvikler et design. Og det er disse design, der i tredje og sidste stadie under London Fashion Week kommer i fint selskab blandt de mange genkendeligt klingende navne, når de den 22. september 2009 går den lange tur frem og tilbage på podiet. En særlig jury er på den store aften udnævnt til at krone vinderen af Fashion Future 2, der går derfra med en billet til fremtiden i form af en praktikplads hos et veletableret modefirma.

ELLE er inviteret med til FAD’s show – anmeldelse følger.

Læs også redaktionens blog fra London Fashion week