Farver og mønstre, skarpe snit og futuristiske visioner blander sig med punkstrømninger i styles, der på én og samme tid har karakter af praktiske klæder til dagligdagen og kunstgenstande, der lige så vel kunne være i en museumsmontre. UNDERCOVER Jun Takahashi er indbegrebet af det visionære modebrand, der konstant afsøger grænserne for konceptet ’beklædning’. I denne artikel stiller vi skarpt på det japanske modebrand, som ikke vil kendes for at lave tøj, men larm.
Hans tøj er nuttet, men skræmmende – smukt, men grimt. Det er i hvert fald, hvad han selv siger, når han bliver bedt om at beskrive sine designs.
Manden bag UNDERCOVER Jun Takahashi holder af modsætningsforhold. Gerne af den slags, som synes umulige at fusionere. Hans DNA som modeskaber er at finde balance i det kaotiske, eller rettere: at balancere forholdet mellem kaos og balance.
Selv om det lyder kryptisk, er ’grim, men smuk’ og ’nuttet, men skræmmende’ på mange måder en fyldestgørende definition af UNDERCOVER Jun Takahashis modeverden. Den finder sted i krydsfeltet mellem diametrale modsætninger.
Er du forvirret? Godt, for uforudsigelighed er en af brandets bærende værdier.
Made in Japan
Tokyo ligger 8.684 kilometer i fugleflugt fra København, og afstanden er at føle på. Ikke blot i form af en utroligt lang flyvetur, men også når det kommer til kulturforskelle, samfundsindretning og modetrends. Alligevel lader vi os i stor stil inspirere af skulpturelle silhuetter, vilde materialer, color blocking og ekspressive mønstre, som er kommet fra Tokyo til København som en slags opgør med minimalismens rene linjer og douce farvenuancer. Hvordan kan det være, at vi bliver draget af en kultur, der er vores egen så fjern?
Ifølge Johanne Brostrøm, moderedaktør hos ELLE, handler det netop om, at Japan er noget helt andet end det, vi kender:
“Japan er så anderledes og eksotisk. Tokyo er indbegrebet af kultur, mode, teknologi og gastronomi. Det hele hænger sammen. Det ligger i den japanske kultur at have fokus på æstetik og kvalitet, hvilket gør Japan inspirerende for resten af verden.”
Vink for en stund farvel til ’less is more’-princippet og byd velkommen til japansk streetstyle: En overflod af materialer, mønstre og modige (nogle gange skøre) stilkombinationer, som fungerer meget bedre, end du måske havde troet.
Vil du vide mere om, hvordan japansk gastronomi, brugskunst, medier og mode har influeret popkulturen? Så læs med i denne artikel.
’Vi laver larm, ikke tøj’
Selv om mange af de snit og farver, UNDERCOVER Jun Takahashi præsenterer på sine catwalks, kan synes dramatiske og næsten for voldsomme, er der elementer, vi kan konvertere til hverdagen i underspillede Danmark.
Med sine besynderlige styles, ofte udformet med mønstre, små digte eller i lilla lak, bliver vi overbevist om, at overrevne sweatshirts og neonrøde øjne hører til på en catwalk. Kollektionerne er anderledes, men de balancerer taktfuldt det smukke med det destruktive og det fashionable med det uformelige.
“We make noise, not clothes”, lyder deres slogan, og netop det larmende element går altid igen. Således finder du på deres seneste catwalk-billeder kappelignende frakker med peplumsnit og skaktern stylet med stramt læder og lynlåse; A-line nederdele i 50’er-stil med et bizart print af krogede manga-tegnede fingre og oversized hoodie-jakker inspireret af hardcore punk i bedste emo-stil. Det, der i Japan beskrives som ’goth harajuku’.
Jun Takahashi har netop præsenteret AW23-kollektionen, ’Enjoy Yourself’, til modeugen i Paris. Catwalken bød på dystopisk rød eyeliner, statement print, masser af læder og en række outfits, der kunne være taget direkte fra et Sci-Fi-filmset.
Kort om UNDERCOVER Jun Takahashi
UNDERCOVER Jun Takahashi er kontrasternes mester, der balancerer det underlige med det normale, high-end med highstreet og punk med pop. Tøjbrandet blev grundlagt i Tokyo i 1993 af designer Jun Takahashi, som snart gjorde sig bemærket for sine avantgarde visioner og aparte kreationer.
Men i modsætning til hvad man måske skulle tro, er UNDERCOVER Jun Takahashis allerstørste styrke collabs. Både med højtprofilerede modebrands og nichekunstnere – eksempelvis den danske digter Kamilla Tolnø.
Brandets seneste designsamarbejde er anderledes end det, vi tidligere har set. I samarbejde med verdens største bilbrand, Toyota, har UNDERCOVER Jun Takahashi skabt en redefineret udgave af den ikoniske bybil Aygo X. Bilen og konceptet bag er bundet sammen i konceptet ’Hidden Cities’, som du kan udforske her.
Undercover collab
Selvom showpieces dominerer UNDERCOVER Jun Takahashis catwalk, er brandet i popkulturen mest kendt for at producere streetwear-modens mest elskede items: Sweatshirts, hoodies, jakker og sko, solbriller og overdimensionerede smykker.
Det japanske brand har særligt haft succes med sine opsigtsvækkende designsamarbejder med nogle af de største mode- og lifestylebrands i verden. Listen er lang og omfatter blandt andet Nike og Uniqlo, ligesom hele kollektioner med ultra-hypede streetwear-brands som Supreme og Off-White er blevet til.
Årets AW23-kollektion er ingen undtagelse, og denne gang har UNDERCOVER Jun Takahashi fusioneret det larmende element med den danske digter Kamilla Tolnøs ord. Resultatet af samarbejdet er en række lyriske styles samlet i herrekollektionen ’kosmische’, som snart kommer i butikkerne.
Hvem er Jun Takahashi?
Den excentriske designer, som er kendt for sine futuristiske kreationer (selv om han påstår at være lige så uvidende som alle os andre, når han bliver bedt forudse fremtidens trends og tendenser) er mange ting på samme tid. Han taler gerne vidt og bredt om sine idéer, men mange af visionerne er så avantgarde, at Jun Takahashi selv kan fremstå enigmatisk for alle os dødelige.
Skal vi prøve at afkode ham alligevel, kan vi starte med de ufravigelige facts: Jun Takahashi blev født i 1969 i Kiryü, Gunma i det centrale Japan. Han har studeret mode på Bunka Fashion College i Tokyo, har været forsanger i et coverband, Tokyo Sex Pistols, og haft Vivienne Westwood som sit store forbillede. I 1993 stiftede han UNDERCOVER Jun Takahashi, og allerede i 1994 fremviste han kollektioner til Tokyo Fashion Week. I 2006 vakte brandet opsigt på de parisiske catwalks, hvor Takahashi tildækkede alle sine modeller fra top til tå og om stuntet sagde:
“Hvorfor dækkede jeg dem til? Der var ingen grund til det, ud over et ønske om at udviske al følelse som en ødelagt dukke. Det handlede ikke om fugleinfluenza eller nogen dybere mening. Det var æstetik. Jeg havde lyst til at pakke dem ind.”
Generelt forklarer han, at han ikke tænker over sin stil, fordi den udvikler sig naturligt, og at han ser sig selv som en minimalist, selv om han er kendt for at samle sig mærkværdigheder (en grøn legetøjsalien, en buste af Lenin, et skrin med blomster og en væg fyldt med håndlavede tøjdyr).
“Måske vil jeg blot være maler om fem år,” sagde Takahashi i 2006. Men siden da er hans brand blomstret gennem designsamarbejder og mere end 20 tøjkollektioner – og heldigvis tyder intet på, at skaberen foreløbigt forlader sit værk.
Årets helt store collab fra Jun Takahashis hånd er til gengæld noget helt nyt, selv for den ellers innovative japanske designer. Sammen med Toyota har den japanske designer nemlig skabt bybilen, der møder de urbane krav om funktionalitet i moderigtige klæder – og det er første gang nogensinde, Jun Takahashi begiver sig ud i at kombinere high fashion med teknologi.
Konceptet hedder ’Hidden Cities’ og er en fortælling om et sted, hvor kreative sjæle, futuristiske idéer og teknologiske eksistenser er blevet til virkelighed. Præcis ligesom storbyerne Paris og Tokyo er ’Hidden Cities’ både harmoniske og kaotiske.
Forestillingen om et sådant sted er kulmineret i det fysiske produkt, nemlig en redefineret udgave af Toyota Aygo X. Særligt arbejdet med farver har inspireret værket, og bilens højrøde detaljer både udenpå og indeni står frem som et neonlys i mørket. Med indgraverede sæder, monogrammer på måtterne og ikke mindst UNDERCOVER Jun Takahashis dualisme (chaos/balance) udtrykt i versaler på taget, kan du være sikker på at få den fulde oplevelse af en bil, der er mere end blot et køretøj.
Toyota x UNDERCOVER Jun Takahashi–samarbejdet blev for første gang vist i offentligheden under modeugen i Paris i starten af marts og forhandles fra juni 2023. Bilen kommer i 5.000 eksemplarer på verdensplan, heraf blot 150 i Danmark. Er du nysgerrig på at komme på opdagelse i de gemte byer, kan du lære mere på linket lige her, der tager dig på rundtur i den virtuelle parallelverden.