Cykelhjelmene kan købes i Netto i uge 33
For at få flere til at bruge cykelhjelm har de kendte designere Mads Nørgaard, Jørgen Simonsen, molo-kids og Katvig designet hver deres hjelm, der sælges for 199 kroner i Netto i uge 33.
Hvert år får 2700 cyklister en alvorlig hovedskade, fordi de kommer galt af sted i trafikken. Hvis de havde brugt cykelhjelm kunne halvdelen af dem have klaret sig med små knubs i stedet for at få ødelagt deres liv.
Kampagnen “Sikkerhje(l)m – billige og smarte cykelhjelme til alle” er udviklet af Rikke Gravengaard, som er designer hos designerfirmaet Mørkegaard. Kampagnen støttes af Rådet for Større Færdselssikkerhed og TrygFonden. 50 kroner pr. solgt hjelm går til Hjernesagen og Hjerneskadeforeningen.
Mads Nørgaard er en af de medvirkende designere, og han synes det er oplagt at modebranchen kaster sig over design af cykelhjelme.
– Flere og flere bruger hjelm i dag, og for mange er det blevet en naturlig beklædningsgenstand, når man cykler. Det er oplagt, at vi i modebranchen forsøger at give vores bud på en smart cykelhjelm. Når vi så tilmed kan støtte et så fremragende projekt som Rikkes, går det hele jo op i en højere enhed, siger Mads Nørgaard.