Flere på Instagram forbander modehusets nye kampagne med verdensstjernen på grund af de objekter og symboler, der er brugt på billederne.
Da Balenciaga i november lancerede deres julekampagne, skabte det med det samme røre på grund af kampagnens brug af af børn, der poserer med bamser i BDSM-udstyr.
Det fik flere til at boycotte brandet, der måtte trække kampagnen tilbage og komme med flere officielle undskyldninger.
Nu er internettets vrede så blevet rettet mod et andet modehus.
For da italienske Gucci den 12. december 2022 postede et øjensynligt uskyldigt galleri med den verdenskendte popstjerne og skuespiller Harry Styles på deres Instagram-profil, var kommentarsporet hurtig til at flyde over med forargede og vrede følgere.
Billederne, der er en del af kampagnen ‘Gucci Ha Ha Ha – The Harry Styles Collection’, som blev lanceret i starten af november 2022, viser Harry Styles i en t-shirt med et lyserødt bamse-motiv mens han poserer med og bærer på det, der ligner en børnemadras.
Det er netop det, der har fået flere kritiske røster til at fylde kommentarsporet med beskyldninger om, at Gucci, ligesom Balenciaga gjorde, bruger børn til at promovere tøj til voksne, og at de barnlige symboler på ingen måde hører hjemme i mediekampagne.
“Tid til at smide de Gucci-ting jeg ejer ud. Farvel Gucci,” lyder en af de over 7000 kommentarer.
“Lad vores børn være i fred! Vores børn er ikke jeres forretning,” skriver en anden, mens en tredje skriver “Det her er ikke OK.”
Gucci selv har ikke kommenteret på kritikken, og de har heller ikke trukket billederne tilbage, men tværtimod postet flere billeder med Harry Styles fra kampagnen.
Kritikken kommer i kølvandet på Balenciaga-sagen, som dog satte gang i en noget større lavine af forargede internetbrugere, der krævede huset boykottet og i sidste ende tvang huset til at trække et planlagt sagsanlæg tilbage.
Om denne shitstorn når samme niveau, må tiden vise. Der er dog ingen tvivl om, at Balenciaga-sagen har haft en indvirken på, hvad forbrugerne mener, at modebrands kan tillade sig og ikke tillade sig at bruge i deres kampagner.