Mode

I H&Ms nye designsamarbejde finder du foråret og sommerens uundgåelige festkjoler

- 07/03/2025

Står du foran en række store fester den kommende sommer? Så vil denne nyhed måske gavne dig i jagten på det rette outfit. Dette forår præsenterer H&M nemlig endnu et af brandets hypede samarbejder, denne gang med polske Magda Butrym. ELLE har talt med H&M’s creative advisor, Ann-Sofie Johansson, og designer Magda Butrym om det blomstrende samarbejde.

Ann-Sofie Johansson og Magda Butrym

Ann-Sofie Johansson

Hvad inspirerede H&M til at indgå samarbejdet med Magda Butrym?

Vi har altid en “drømmeliste” med designere, vi gerne vil arbejde sammen med – folk, som vi finder virkelig inspirerende og spændende. Magda har været på den liste i lang tid. Hendes arbejde er poetisk og alligevel også råt. Der er en fantastisk balance mellem stemninger og følelser. Vi er også meget glade for, at vi for første gang samarbejder med en polsk designer.

Hvordan balancerer I hvert brands unikke vision med H&M’s brandidentitet, når I skaber en fælles kollektion?

Med hvert af vores designer-samarbejder elsker vi at tilbyde noget genkendeligt fra det pågældende modehus: Items, der virkelig opsummerer DNA’et fra den specifikke samarbejdspartner. En dejlig ting ved timingen af det her samarbejde var, at Magda fejrer 10-års jubilæum for sit brand, så hun var allerede i en reflekterende fase, hvor hun tog sig tid til at se tilbage på 10 års designarbejde og de key-items, stilarter og stemninger, der virkelig havde gjort hendes mærke ikonisk. Du finder mange af hendes signaturer i den her kollektion, som vi er glade for. Rosemotiverne, den smukke palette af røde og lyserøde farver, fokus på skuldre og ikke mindst de skønne kjoler.

Hvilke udfordringer stod I overfor, da I skulle realisere Magdas idéer?

Udfordringen er altid at vælge. Det er et stort pres for designeren at skulle se tilbage på sit arkiv og udvælge favoritter. Men Magda har så klar og specifik en vision, hun er så dygtig til at redigere og forfine, og jeg det synes jeg, man kan mærke i den her kollektion. Det føles superstærkt og superelegant. Hver eneste piece er utrolig specielt, og kollektionen er så meget i tråd med hendes univers.

Hvilke items er dine egne favoritter fra kollektionen?

Den røde blomsterkjole er fantastisk, den er virkelig som en buket roser, og jeg kan heller ikke vente med at have den bordeaux læderjakke på, der har en utrolig smuk silhuet. Jeg synes også, at kollektionens accessories er virkelig stærke. Jeg elsker statement-smykker, så jeg skal helt sikkert have fat i øreringene.

Magda Butrym

Hvorfor sagde du ja til at samarbejde med H&M?

Det er en utrolig stor ære at samarbejde med H&M! Da jeg først blev kontaktet, kunne jeg næsten ikke tro det – særligt grundet mit polske ophav. Modeindustrien er stadig under udvikling her, med kun et lille antal mærker og designere, mens vores konkurrenter er de magtfulde modehuse fra Frankrig og England. At blive anerkendt af H&M, et brand med sådan en ikonisk historie af samarbejder med modeverdenens største navne, er virkelig ekstraordinært. Jeg husker stadig spændingen ved at se tidligere samarbejder blive annonceret – og endda eje noget fra kollektionerne. Dengang føltes idéen om, at en designer fra Polen en dag kunne stå ved siden af de her legender, næsten umulig. Og alligevel er vi her nu. Det her øjeblik er større end bare mig. Jeg håber, det inspirerer designere overalt – uanset om de er i Polen, Brasilien, Kina eller et hvilket som helst sted uden for de traditionelle modehovedstæder som Paris, London, New York og Milano. Det er beviset på, at der ikke kun er én vej til succes i den her industri. Hvis du har vision, passion og vilje er alt muligt. Det er en besked, der er værd at dele med verden, det er så vigtigt og så dejligt.

Fortæl os om kollektionen.

Normalt, når jeg starter en kollektion, tænker jeg på, hvordan vi kan skabe noget nyt, hvordan vi kan føre det eksisterende videre, og hvordan vi kan fortolke blomsten på en anden måde. Men den her kollektion var en anderledes proces, som gør den meget speciel. Vi var nødt til at gå tilbage til mærkets rødder, kigge på arkiverne, og hvad vores kunder gennem de seneste 10 år har elsket mest. Det var en rejse. Det vigtigste for mig var, at hver silhuet og hvert stykke tøj er forbundet med mærkets fortid, nutid og fremtid: At det er tidløst. Kollektionen handler virkelig om idéen om en rose i flor. Jeg ser kollektionen som en gave til kvinder over hele verden, som vi deler vores univers med. Jeg tænkte hele tiden på kvinder, mens jeg skabte kollektionen, for det var virkelig sådan processen startede.

Hvad er de vigtigste inspirationskilder, der former dine kollektioner hver sæson?

Alt handler om femininitet og idéen om blomsten, som jeg synes indkapsler kvindelighed, skønhed, styrke og livets cyklus.

Hvordan har din rejse som designer udviklet sig, siden du startede dit brand? Hvad har været nogle af de mest afgørende øjeblikke i din karriere?

Det er så interessant, at du spørger om det, for da jeg så tilbage på de sidste 10 år, mens jeg lavede den her kollektion, var det faktisk en meget følelsesladet proces. Jeg er en person, der altid presser mig selv, og som nogle gange er svær at tilfredsstille, så det var faktisk dejligt at blive mindet om nogle af de store ting, vi har skabt gennem årene, nogle af de kollektioner, der virkelig var forud for deres tid eller virkelig har skilt sig ud i brandets historie. Det var fantastisk at blive mindet om, hvor småt det var, da jeg startede. De første år var jeg alene med bare én medarbejder – og sammen gjorde vi alt: skræddersyning, kjoler, sweatre, alt. Hvordan vi gjorde det, ved jeg ikke!

Hvilket råd vil du give unge designere, der prøver at bryde igennem i industrien i dag?

Omfavn at du er unik. Jeg er så stolt af at være en polsk designer, og at jeg har været tro mod min romantisk og poetiske stil – da det har gjort mærket unikt.

Kollektionen er tilgængelig hos H&M fra d. 24. april.

Læs ogå

Gigi Hadid, Naomi Campbell og Tyra Banks: De bedst klædte gæster til gallamiddagen på Musée du Louvre