Mode

Hvad har slik til fælles med mode?

- 14/02/2012

I den seneste tid har modebranchen vist interesse for den ellers lidt uglesete slikbranche – hvorfor nu det?

Som nat og dag, olie og vand, salat og salami
… Umiddelbart har de ikke meget til fælles, mode- og slikbranchen. Modebranchen har i årevis værnet om tynde modeller (læs: no-go til usunde, fedende sager), og generelt har der været en tendens til sukkerforskrækkelse i befolkningen. Og så alligevel.

I den seneste tid har modebranchen nemlig vist interesse for slikbranchen – og det betyder, at der er godt nyt til alle fashionpassionerede sukkermåse. Tag f.eks. modebloggeren Fashiontoast, som ofte lader sig fotografere med en skål slik inden for rækkevidde, eller bloggeren med det sigende navn Cupcakes and Cashmere. De og vi kan gå planken ud med Essies candyfloss-farvede neglelak ‘Sugar Daddy’ i reklamen flankeret af hvide fløjlsbløde skumfiduser overhældt med neglelak, der minder om skinnende glasur – og frister.

Når alt kommer til alt, så er både mode og slik nemlig på mange måder den glasur, som gør hverdagen lidt mere fantastisk, så her er de to brancher uden tvivl på bølgelængde. De fleste lader sig i hvert fald friste af begge dele igen og igen – og igen.
Det har den hippe pariser-forretning Colette også erkendt, og de er bl.a. med til at blåstemple slikbranchen ved at sælge poser fra Haribo side om side med lækkert design- og modelir, mens både de og københavnske Storm i løbet af sommeren solgte sneakers, hvis såler duftede af Vingummibamser, Piratos eller Rotella (resultatet af et succesfuldt samarbejde mellem Hummel og Haribo).
“Mange af os har spist Hariboslik, siden vi var børn, og det er efterhånden blevet en del af vores livsstil. Derfor har vi valgt at forhandle Haribo,” siger Guillaume Salmon, PR-ansvarlig hos Colette.

De nye tiltag er konsekvensen af flirten mellem de to brancher, som for alvor blev cementeret af den italienske fotograf Massimo Gammacurta, der i 2009 kreerede slikkepinde formet som logoer fra de store modehuse. De var tænkt som kunst, men blev hurtigt en kæmpe succes hos alverdens fashionistaer. Og hvem husker ikke Kirsten Dunst som Marie Antoinette, der svælger i overdådige rober og søde sager til nummeret I Want Candy? Macaronbagerne synger i hvert fald hele vejen hen til banken.

Eller hvad med Coca-Cola lights designerudsmykkede flasker, lige til at sippe et (sukkerfrit, bevares, men stadig sukkersødt) kick af (med sugerør, tænk på læbestiften!), eller de italienske Leone-pastiller, som alverdens fashionistaer for længst har gjort til fast inventar i deres
tasker …

Mode så fristende og sweet as candy.