Hvor det før har været luksusbrands, der stod i spidsen, melder verdens største highstreet-kæde sig nu på banen med deres første virtuelle kollektion dit Insta-feed.
Gucci har gjort det. Prada og Adidas er i fuld gang. Og nu har H&M meldt sig på banen med en af deres første, virtuelle kollektioner, der er udviklet ren og skær til digitalt brug, du kan bruge til at spice dit Instagram-feed op. Tøjet findes nemlig slet ikke i den fysiske verden.
Til at promovere den specielle kollektion har H&M allieret sig med Game of Thrones-stjernen Maisie Williams, der poserer i kollektionens tre, digitale items – en blå puffer-vest med glitrende detaljer, et par bukser med neon pink glimmer og en oversize, orange sweater med lysende cut-outs.
Selvom det er første gang, kæden lancerer en virtuel kollektion som denne, så er det ikke første gang de leger med digital mode. For sidste år annoncerede de et digitalt show i Nintendo-spillet, Animal Crossing: New Horizons, med en vegansk, virtuel kollektion til spillernes avatars. Spillet har før tiltrukket brands som Marc Jacobs og Valentino, der har skabt renderede versioner af deres tøj til de digitale dyr.
Nu gælder det altså den digitale version af dig selv. Men hvordan fungerer det, når du ikke bare kan gå ned og finde det på bøjlerne i butikken?
Virtuelt tøj – der er en afart af NFT, hvilket er en slags digital kunst, som du kan eje rettighederne til – bliver som regel bestilt på forhånd, hvor du som kunde sender et billede af dig selv til udvikleren. Her har H&M teamet op med tech-virksomheden DressX, der specialiserer sig i at udvikle virtuel mode. Herefter bliver tøjet digitalt skræddersyet ud fra dit billede, så det passer perfekt til din krop og falder på den helt rigtige måde. Til sidst modtager du så en fil med det renderede billede af dig selv med det animerede tøj på, som du kan dele på sociale medier.
Det virtuelle tøj fra H&M er dog ikke helt nemt at få fat i – kollektionen kan kun vindes som en del af en konkurrence, som H&M har igangsat i forbindelse med deres kampagne.
Med den fortsat stigende popularitet af gaming og digital world building, Metas ambitioner med det såkaldte Metaverse og vores stadig større, digitale tidsforbrug er virtuelle garderober måske ikke helt så langt ude, som det ellers kan lyde. Det ser i hvert fald ud til, at mange store modebrands er klar til at hoppe med på den virtuelle modebølge.