Dens udtryk er både helt nyt og alligevel mærkelig velkendt – og det er helt bevidst
De har skabt kontroverser med et par Jesus- og Satan-sneakers, delt internettet i to med et par massive røde støvler og skabt verdens mindste taske på størrelse med et sandkorn.
Nu er amerikanske MSCHF endnu en gang klar med en modenyhed, der måske vil sætte sindet i kog hos nogle og få andre til med det samme at udvide ønskelisten – særligt hvis du elsker luksustasker.
For det er selvfølgelig ingen helt almindelig taske, der nu har set dagens lys fra modevirksomheden, der elsker at provokere. For selv om den er ny, ser den måske alligevel lidt bekendt ud for dig, der kender dine designertasker.
Tasken kan man nemlig meget vel kalde en Frankenstein-taske, der er sammensat af velkendte elementer fra i alt fire ikoniske håndtasker fra nogle af verdens mest eksklusive modehuse – Hermes’ ‘Birkin’, Celines ‘Luggage Tote’, Diors ‘Saddle’ og Balenciagas ‘Hourglass’.
Tasken er blevet døbt ‘Global Supply Chain Telephone Bag’ som reference til taskens helt særlige skabelsesproces.
MSCHF startede nemlig med at sende et billede af en ‘Birkin’ til en fabrik i Peru og bad dem om at skabe en kopi af Hermes’ kendte og svinedyre taske. Resultatet sendte MSCHF videre til en fabrik i Portugal, hvor de blev bedt om at kombinere den med en kopi af Celines ‘Luggage Tote’. Herefter sendte de den nye version videre til en fabrik i Indien, der tilsatte Diors kendte saddeltaske for til sidst at sende den til Kina, der slutteligt tilføjede Balenciagas ‘Hourglass’ til mikset.
Det er blevet til en hel særlig taske, hvor det skarpe modeøje helt sikkert vil kunne kende de særegne elementer fra de kendte designertasker.
Hvor flappen over taskens lukning kommer fra ‘Birkin’-tasken, kommer de svungne håndtag og frontlommen fra ‘Luggage Tote’ fra Celine, mens den bølgende facon kommer Diors ‘Saddle Bag’ og den kurvede bund fra Balenciagas hypede ‘Hourglass’-taske.
Det har altså født en ny luksustaske, der kan tolkes på flere forskellige måder, når man har MSCHF’s tidligere produkters referencer til popkultur og samfund in mente.
Som taskens navn antyder, kan det være en visualisering på den omstændige produktionsproces mange modeprodukter skal igennem for at havne på hylder, mens det samtidig kan være en spydig kommentar på kopiindustriens omfattende marked. Eller man kan vælge at se det som en hyldest til de fire taskers indflydelse på moden.
Så kan du ikke beslutte dig for, hvilken luksustaske du skal investere i næste gang, behøver du næsten ikke vælge mellem de fire. Og selv om prisen på ca. 4.500 kroner er et stort greb i lommen for de fleste, er det alligevel en brøkdel af prisen på de berømte designertasker.