Under New York Fashion Week, der fandt sted i februar, var en række danske brands inviteret til at vise deres AW25-kollektion i et showrrom, skabt i samarbejde mellem Copenhagen International Fashion Fair (CIFF) og The Council of Fashion Designers of America (CFDA). Hvad betyder den slags eksponering af dansk mode for amerikanske aktører? Det spurgte vi CIFF samt de danske brands om.

Resume, Emma Logmann, head of sales:
“Der var en oplagt mulighed for Resume at kunne præsentere vores AW-kollektion i NYC, da det kunne give os et ekstra push på det amerikanske marked – både salgs- og PR-mæssigt. Showroomet, som lå på 28. etage i den hypede it-bygning WSA, var on point. Og gjorde, at vores kollektion var præsenteret på flotteste vis overfor nye mulige indkøbere og stylister.”
Molebo, Alexander Back Gram, creative director:
“Vores vision med Molebo er internationalt orienteret, så at kunne afslutte vores menswear-turné i New York sammen med CIFF i vores kun anden sæson, ser vi som en unik mulighed for at formidle vores historie og styrke vores relationer til potentielle nøglepartnere, især på det amerikanske marked. Det er naturligvis stadig tidligt i processen, men vi håber at vores tilstedeværelse i New York sammen med de øvrige internationale initiativer denne sæson i Paris, København og Firenze tilsammen kan være med til at danne fundamentet for Molebos internationale position.”


Herskind, Birgitte Herskind, founder og head of design:
“Vi var så heldige at være med CIFF & CFDA i New York i forbindelse med NYFW. Vi har et virkelig godt samarbejde med CIFF, der er en vigtig del af vores presse- og salgsarbejde. At være med i New York efter et vellykket show i København har været en fornøjelse og givet os mulighed for at netværke med særlige kontakter i USA, og det var dejligt at blive mødt med en fortsat stor interesse for Herskind. At eventet blev holdt i The WSA Building var en kæmpe inspiration, og jeg vil anbefale alle at lægge vejen forbi, næste gang de er i NY. Det er her the cool kids er!”

Monies, Nicklas Thrysøe, wholesale manager:
“Ved at deltage i CIFF x CFDA’s showroom i WSA-bygningen i New York under NYC Fashion Week, har vi fået muligheden for at møde både internationale indkøbere samt presse og influencere, som kunne identificere sig med vores brand. Da showroomet var i samarbejde med PlusPlus, har det også givet mulighed for at være en del af et allerede etableret showroom i New York.”
Dawn x Dare, Charlotte Vadum, head of design:
“I New York var vi glade for at møde både amerikanske, men især også en del japanske indkøbere, som vi nu er i tæt dialog med. Vi har også fået en hel del nye følgere og kommende co-labs med nye amerikanske influenter, som vi håber kan bringe mere synlighed af vores håndstrik. Det er altid inspirerende at vise sine kollektioner i udlandet og se, hvordan responsen er. New York er jo på mange måder stadig en vigtig modeby, der trækker mange indkøbere og pressefolk. Vi fik en superfin respons fra dem, der mødte op, og det er jo altid interessant også at have tid til at netværke med de danske, svenske og amerikanske brands, der var med på eventet.”

Samsøe Samsøe, Tyler Rann, senior vice president North America:
”Helt ærligt var mit hovedformål med at takke ja til den her invitation at sikre, at Samsøe Samsøe forbliver en del af samtalen, når de bedste skandinaviske mærker diskuteres. Men jeg var slet ikke forberedt på den varme velkomst, der lå i det fællesskab, der findes blandt de skandinaviske mærker. Der er et unikt perspektiv inde for den skandinaviske modeverden, der fokuserer på mere end blot den fysiske skønhed indenfor design, materialer og proportioner. Lige så central en rolle spiller praktikalitet og selvfølgelig ansvar – både i forhold til verden og dens ressourcer – i alt, hvad det her fællesskab skaber. Mit personlige takeaway fra vores deltagelse ved CIFF x CFDA? Muligheden for at blive inspireret af dejlige, kreative og passionerede mennesker, som indgydte en endnu dybere forståelse for den danske livsstil i mig – og hvilket resultat kunne have været bedre end det?”

CIFF, Shane Baron Stennicke-Rønsholdt, interim director:
”CFDA x CIFF-showroomet i New York giver skandinaviske brands en enestående mulighed for at få værdifuld eksponering og opbygge stærke relationer på det amerikanske marked. Samarbejdet bygger bro mellem skandinavisk design og den amerikanske modeindustri og skaber en platform, hvor brands kan præsentere deres kollektioner for nogle af branchens vigtigste aktører – fra indkøbere og presse til stylister og samarbejdspartnere. For mange danske mærker kan deltagelsen være et afgørende skridt mod en stærkere international tilstedeværelse, hvor showroomet ikke blot åbner døren til nye kommercielle muligheder, men også sætter fokus på ansvarlig mode og fremtidens bæredygtige løsninger.”
Hvis du vil vide mere om CIFF’s arbejde for at fremme dansk mode, kan du følge med på @ciffdk på Instagram og LinkedIn.