Japanske Kei Toyoshima kom ind i modebranchen i 2008 og har siden da arbejdet for brands som Maison Margiela, Louis Vuitton og Bottega Veneta. I slutningen af 2024 blev han udpeget som ny creative director for det ikoniske, islandske outdoor brand 66° North fra 1926 og er klar til at føre brandets historie i en ny, kreativ retning. Starten var AW24-kollektionen, ‘The Traveller’.
Hvordan kom du ind i modebranchen?
Jeg er født og opvokset i Tokyo, hvor jeg gik i skole og derefter læste boligindretning på universitetet. Efter endt uddannelse gik jeg direkte i gang med at arbejde på boutique-design og visuelle udstillinger i butikken for Maison Margiela i Japan. I løbet af min tid hos brandet brugte jeg meget tid på at observere Margielas designarbejde tæt. Jeg begyndte at mærke en forbundethed mellem det tøj, jeg havde lavet i min fritid, siden jeg blev færdig med universitetet, og hanskreationer. Det var den oplevelse, der skubbede mig til at forfølge en seriøs karriere som modedesigner.
Hvordan bruger du den erfaring, du har fået hos andre brands, nu?
En lektie, jeg har lært gennem min erfaring i luksusmærkeindustrien, er, at varigt elskede luksusmærker konsekvent opdaterer og forfiner deres brandfilosofi til nutiden, samtidig med at de respekterer mærkets arv. Det er givet at skabe exceptionelt udformede og smukke produkter, men det er afgørende at forstå mærkets arv og løbende opdatere alle elementer, så de passer ind i en moderne kontekst. Det er den proces, der former et brands unikke karakter. Hos 66° North, der har et fundament, der strækker sig over et århundrede, anerkender vi, at vi er på det grundlæggende stadie med at opbygge en identitet, der fortsat vil blive værnet om i fremtiden. For gradvist at formidle vores DNA til alle fokuserer vi ikke kun på produktdesign, men også på at designe selve brandet gennem kreationer baseret på brandets principper og formål. Vi har altid mærkets identitet for øje, ud over blot produktdesign.
Hvordan startede din rejse med 66° North?
Muligheden med 66° North opstod, da jeg besøgte Island på en rejse i forbindelse med min fødselsdag. Ved et tilfælde mødte jeg Helgi Oskarsson, der er administrerende direktør for 66° North, og vi talte om kulturerne i Japan og Island. Vi fandt visse fællestræk mellem vores ø-nationer, og det var en meget naturlig begyndelse.
Hvordan var det at opleve Island for første gang?
Den natur, jeg mødte første gang, da jeg ankom til Island, var som intet andet, jeg nogensinde havde oplevet. Koldt, let regn, sidelæns regn, hagl, overskyet himmel, sne, tung sne, stærk vind, regnbue, solsøjle, gletsjer, drivis, ishuler, sort sandstrand, mosland, sump, sø, stort vandfald, lavasten, gejser, varme kilder, snescooter, hest, får, fugl. Det var overvældende på den bedst mulige måde.
Fortæl mig om din første fulde 66° North-kollektion.
Det, jeg ønskede at inkorporere i den første 66° North-kollektion, var et ‘essential element’, der fungerer som en bro mellem mærkets arv tilbage til 1926 og mærkets fremtid i de næste 100 år. Dette element repræsenterer med andre ord nyfortolkningen af 66° Norths klassikere og definitionen af nye standarder. Baseret på det grundlag gik vi i gang med at skabe en 66° North-garderobe, der skulle tjene som mærkets nye DNA og definere vores nye attitude og personlighed. Denne proces vil fortsætte, udvikle sig og opdateres i de kommende sæsoner.
Hvad blev du inspireret af i designprocessen?
Inspirationen til kollektionen kom fra et genbesøg i 66° North-arkiverne og undersøgelsen af mærkets historie, med fokus på designelementer, der var blevet glemt eller blevet vraget i løbet afde seneste 100 år, samt ved at dykke ned i den islandske kultur. I dybet af det gamle varehus opdagede jeg adskillige vintage items, der legemliggjorde mærkets etos, ‘Keeping Iceland WarmSince 1926’. Disse glemte skatte tjente som en rig inspirationskilde for mig. Og den her form for forskning gav os et spændende, men alligevel reflekterende afsæt, da vi gik ind i fasen med at blive et globalt brand. Islandsk livsstil var også en konkret inspirationskilde for mig, med lagdelt styling så dybt forankret i deres daglige liv. Jeg kiggede også mod deres beredskab og traditionelt islandskarbejdstøj, og jeg zoomede ind på designdetaljer for at overføre dem til mine egne design, f.eks. vintage gummifiskertøj. Jeg så, hvordan stoffet var ældet over tid, hvilket skabte permanente læg.
Har du et favorit-item?
Det er svært kun at vælge ét item fra kollektionen, men hvis jeg skulle, ville jeg sige Ægissíða Shell Jacket. Formålet med den er at vise håndværket fra et af mærkets ‘hero’-items, Hornstrandir Jacket, ved at vende vrangen ud og synligt vise de indre detaljer. Et andet personligt yndlingsstykke er Hringbraut Cargo Pants. Buksernes silhuet fanger udseendet af bølgerne i de stærke islandske vinde helt perfekt.
Hvordan kan du selv lide at se folk style deres 66° North-items?
Besøgende på Island vil hurtigt bemærke, at 66° North er islændinges daglige uniform. Det bæres af så mange mennesker, at det ikke er nogen overdrivelse at sige, at det er blevet en del af det islandske landskab. Jeg nyder at se 66° North-tøj som et medie for det smukke samspil mellemnatur og mennesker, hvor 66°North bæres for at sameksistere harmonisk med miljøet. Jeg håber, at den slags smukke forhold også kan begynde at blive overført til andre lande.
Har du nogen erfaringer med København?
Jeg besøger ofte København, ikke kun for at arbejde, men også for at holde ferie og suge inspiration. Jeg tror på, at det er få steder, der har en by, hvor design, kunst, madkultur, natur og mennesker hænger så sømløst og rigt sammen. Hvert besøg bringer nye opdagelser og læringsoplevelser med sig. Med vores 66° North-butik i hjertet af byen er det heller ikke ualmindeligt at se folk iført 66° North-tøj rundt om i byen på deres daglige færd.