Mode

Dette danske brand har netop (endelig!) åbnet butik i Indre By i København – men kender du dem overhovedet?

- 14/08/2024

Danske Mfpen har lavet herretøj af deadstock-materialer siden 2015, men til AW24-showet under Københavns modeuge var der også kvinder på catwalken. ELLE har talt med stifter, Sigurd Bank, om kvindekollektionen, hvordan det hele startede og Mfpens første butik, der åbner i denne måned.

Lige over ‘The Dubliner’ på Amagertorv. På andel sal. Gennem en snæver opgang i en forholdsvis gammel bygning. Der finder du – på lidt uventet vis – et inspirerende studie. Ind til for nyligt har det både fungeret som butik og kontor for det danske brand Mfpen, som har eksisteret i 6 år. Men i dag kan du (lidt nemmere) erhverve dig brandets unikke styles. I sidste uge under Københavns modeuge åbnede Mfpen nemlig ny butik i Møntergade i København.

Vi har snakket med stifter Sigurd Bank om rejsen med brandet, om butiksåbningen og om, hvad han håber fremtiden vil bringe.

Stifter af Mfpen Sigurd Bank

Hvordan startede du i modebranchen?

Jeg startede i en tøjbutik i min ungdom, hvor min interesse for tøj startede. Hurtigt endte jeg med at blive indkøber, og min interesse for hvordan sæsoner og kollektioner virker blev større. Jeg har altid arbejdet kreativt med diverse medier, så jeg valgte at studere produktion frem for design. Inden jeg var færdig med studiet, var jeg involveret i både design og produktion for nogle forskellige danske tøjvirksomheder.

Hvad er ideen med Mfpen?

Da jeg var på leverandørbesøg for de virksomheder, jeg arbejdede for, så jeg hvor store mængder rester af stof fra andres produktion, de havde liggende. Så småt begyndte jeg at høre dem ad, om jeg måtte bruge dem til mit eget projekt, og så startede jeg med at lave den første kollektion fra nogle stofruller af måske 3-400 meter, der var rundt omkring. Og sådan blev den første kollektion, hvis man kan kalde den det, skabt. Til sammenligning, så køber vi mellem 20 og 30 kilometer reststof årligt nu. Ud over selvfølgelig min personlige stil, har konceptet altid været præget af det stof, vi har kunne finde, da det jo er fundamentet. Jeg har nogle kontakter i Italien, hvor jeg kan finde virkelig lækre suiting-metervarer fra kendte italienske mærker, så det har naturligt gjort, at vi har lavet meget suiting, specielt bukser. Det samme gælder skjorter. Så vi har et formelt udtryk i kollektionen, og størstedelen af vores items er i disse kategorier.

Hvad betyder navnet?

Det kommer fra en fuldmagt, MFP, hvilket betyder “med ført pen”. Det bruges, når der skrives under på andres vegne, eller i en sammenhæng, hvor nogen bliver tvunget til at skrive noget. Jeg kunne godt lide, at det var et dansk ord, men samtidig fremstod det interessant, fordi det bare var en samling bogstaver. Der er sgu for mange danske brands, der kalder sig noget på fransk eller whatever. Min morfar var skrædder, og hans butik hed S.V. Banks Herreekvipering.  Jeg har altid haft lyst til at tilføje Herreekvipering i navnet, men jeg turde ikke rigtig i starten, men for nogle år siden tilføjede jeg på det vores labels.

Det var første gang, du viste womenswear på dit AW24-show, fortæl om det?

Det er utrolig vigtigt for mig, at vores kvindekollektioner har en tydelig sammenhæng med vores herre-, og samtidig ikke ligner en sized-down udgave af herretøjet. Så vi tager mange af de håndværksmæssige greb fra vores tailoring og bruger det i kvindekollektionen. Det er også vigtigt for mig, at der er en vis samhørighed, så man kan vælge fra begge kollektioner. Jeg ret glad for hardcore, hård punk fra USA, og vores AW24-kollektion er til dels inspireret af dokumentaren The Decline of Western Civilization, der omhandler begyndelsen af hardcore-scenen fra L.A. i slut 70’erne med bands som Black Flag, Germs og Circle Jerks. Som sådan prøver jeg ikke at få tøjet til at ligne deres, men derimod tilgangen til det. Jeg elsker at bruge typiske statussymboler som jakkesæt og slips, men hive det ind i en anden kontekst. Så både herre- og kvindekollektionen er baseret på denne her formelle tilgang og derefter personliggjort.


Har du nogle personlige favoritstyles?

Der er sjældent enkelte styles, jeg synes stikker ud, det er mere et overordnet look eller et outfit, der tiltaler mig. Jeg tænker, det har meget at gøre med vores æstetik, tøjet er simpelt, så det ligger i, hvordan det bliver båret.

Hvad er din største inspiration for tiden?

Jeg har det ret vildt over den engelske sangerinde PJ Harvey for tiden. Jeg har elsket hendes musik, siden jeg købte hendes New York-ode “Stories from the City, Stories from the Sea”, da jeg var 14-15 år. Hendes stil og arrogance er fed, og hun er klart en muse for vores AW25-kollektion, som vi pt. arbejder på.

Hvad er du særligt stolt af med Mfpen?

Den rejse jeg har været igennem med brandet de sidste 6 år med konstant fremgang, samtidig med at vi har holdt os tro mod os selv.

Fortæl om den nye butik i Møntergade i Københavns Indre By?

Det var egentlig ikke tanken, at vi skulle åbne en butik indenfor for den nærmeste fremtid, men vi blev kontaktet af udlejeren, og så tog vi ned og så lokalet. Det passer så godt ind i vores univers, at vi ikke rigtig kunne sige nej. Området omkring Møntergade er virkelig blevet fint, så lokationen er også rigtig god. Jeg har samarbejdet med østrigsk møbeldesigner, Anton Defant, som også før har lavet stativer til vores showroom og er gået hen og blevet en fast samarbejdspartner og god ven. Vi kom frem til et koncept, hvor vi er inspireret af en kunstners værksted. Kunst har altid ligget mig nært, min far er gallerist, så jeg er vokset op med det. Mit første kontor med Mfpen, var i et hjørne af Simon Starlings studie (Turner Prize-vindende kunster, red.), og vi skyder stort set altid vores kampagner i gallerier eller udstillingslokaler – så det virkede meget passende, at det blev temaet for butikken.

Hvad er dine drømme for Mfpen?

Jeg har ikke mange tanker for fremtiden. Jeg går ikke meget op i vækst, det vigtigste for mig er at have en sund forretning både økonomisk og æstetisk, og så få bekymringer som muligt. Vi skal forsætte med det vi gør, men konstant udvikle os og blive bedre.

Læs ogå

Denne store trend fra modeugen bør du allerede implementere i din garderobe nu