Det Island-baserede brand fylder i 2025 100 år – og i den anledning er du inviteret til modeuge-event under CPHFW.

Du har nok for længst stiftet bekendskab med det islandske outdoor-brand, hvis skall-jakker, fleece-trøjer og windbreakers i dag er mindst lige så populære i gadebilledet, som de er i forbindelse med fysisk krævende aktiviteter som bjergbestigning, fiskeri og hiking.
Siden 66°North for godt 100 år siden manifesterede sin eksistens som den foretrukne producent af arbejdsbeklædning for islandske fiskere. er der løbet meget vand i åen – men én ting har ikke ændret sig.
Håndværk, holdbarhed og meningsfyldt design. De tre elementer har været faste nøgleord for brandet, som desuden har opnået den særlige B Corporation-certificering i januar 2022. Blandt andre ting er det af stor betydning for dem, at deres produkter holder – og vi snakker mere end blot én sæson. Derfor tilbyder brandet også en omfattende reparationsservice, som netop underbygget ønsket herom.

I 2026 kan 66°North markere sin tilstedeværelse gennem 10 årtier. Derfor bliver 2025 et år, fyldt med fejringer – blandt andet under Copenhagen Fashion Week, hvor 66°North inviterer alle – forbrugere som nysgerrige – til en særlig begivenhed med titlen “100 Years of Progress. Still made for Life”. Og særligt én specifik aktivitet under begivenheden, vil tydeliggøre brandets unikke entusiasme for sine produkternes levetid.
Vi snakkede med CEO for 66°North, Helgi Óskarsson om, hvordan de seneste 100 år har defineret brandet og ikke mindst om, hvordan de næste 100 kommer til at se ud for det populære mærke.
Vil de 100 år blive fejret med en særlig produktlancering?
Vi har arbejdet på en særlig 100-års jubilæumskollektion, som vil inkludere ét ikonisk produkt fra hvert årti siden vores grundlæggelse i 1926. Kollektionen kommer til at genintroducere nogle af vores mest kendte arkiv-styles og fortælle historien om vores brands dybe rødder i Island. Derudover vil der være nogle meget særlige samarbejder og events.
Hvordan ser jeres produktion og håndværk ud i dag sammenlignet med i begyndelsen?
Oprindeligt foregik al produktion og reparation i Island, og fokus var udelukkende på at redde liv. Dengang var tøjet ekstremt teknisk og fremstillet med kompromisløs kvalitet for at beskytte fiskere og redningsfolk. Det var tøj, der skulle holde i generationer, og som ofte blev givet videre i familier.
I 1999 blev produktionen flyttet til Letland, hvor vi stadig har vores egen fabrik og fuld kontrol over produktionen. På trods af den stigende globale popularitet bevarer vi håndværkstraditionen, hvor holdbarhed er centralt i alt, vi laver, og så sikrer vores medarbejdere, at alle produkter lever op til vores standarder. Men selvfølgelig har den internationale ekspansion gjort det muligt for os at investere yderligere i kvalitet og innovation – samtidig med at vi bevarer vores arv og tekniske performance i hvert eneste produkt.

Er jeres overordnede værdier de samme i dag som dengang, eller har samfundet, inflation, popularitet eller den stigende interesse for friluftsliv ændret noget?
Vores kerneværdier – formålsdrevet design, godt håndværk og holdbarhed – er de samme som ved begyndelsen. Den stigende efterspørgsel på bæredygtige valg og samfundets stigende interesse for en mere outdoor-orienteret livsstil har dog harmoneret godt med vores mission – men principperne har været fundamentet for virksomheden fra start.
66°North er blevet meget mere end udstyr til ekstreme udendørsaktiviteter. Det er også blevet et anerkendt mærke til hverdagstøj. Hvad tænker du om denne udvikling?
I Island har folk aldrig set 66°North som udelukkende et outdoor-brand. Vi har lavet funktionelt hverdagstøj siden 1926, og islændinge ser 66°North som deres go-to mærke – uanset om det regner, sner eller blæser. Samtidig har den islandske befolkning brugt vores tøj til alt fra gletsjervandringer til bestigning af Mount Everest og ekspeditioner til Nord- og Sydpolen – og det islandske redningsberedskab har været kunde siden 1928. Så vores engagement i lokalsamfundet handler om at skabe udstyr, der er lige så velegnet til udendørseventyr som til hverdagsbrug i byen. Det er derfor, over 98 % af islandske husstande har mindst ét stykke tøj fra 66°North i deres garderobe.
At forblive tro mod vores islandske DNA har været afgørende – vi forsøger ikke at følge trends men at fastholde vores autenticitet. Men det, at vi har bevæget os fra friluftsverdenen og ind i hverdagen hos flere – uden at miste troværdigheden – er et bevis på brandets alsidighed og ikoniske produkter. Det er blandt andet kommer til udtryk gennem de senere år, hvor vi eksempelvis har lanceret modetøjs-samarbejder med bl.a. GANNI og Charlie Constantinou. Her har vi kunne nå ud til nye målgrupper uden at gå på kompromis med vores løfte om kvalitet, holdbarhed og funktionalitet.

I har leveret meget mere end bare tøj til den islandske befolkning gennem 10 årtier. Hvordan ser de næste 100 år ud?
Vi har en ambition om fortsat at være et formålsdrevet brand med dybe rødder i vores islandske arv, og derfor kommer vi til at fortsætte med at udvikle udstyr med fokus på kvalitet, holdbarhed, funktion og cirkularitet. I takt med at friluftsliv bliver mere populært globalt, er vores mål at nå nye målgrupper – uden at gå på kompromis med vores værdier.
Om 66°North
66°North blev oprindeligt grundlagt for at beskytte islandske fiskere, men har gennemgået en markant udvikling gennem det sidste århundrede med milepæle, der omfatter:
Start 1930’erne: 66°North gik fra at være et rendyrket arbejdstøjsbrand til at lave hverdagsovertøj, hvor regnjakker blev den førende kategori
Start 1940’erne: Udvikling af forede frakker med islandsk fåreskind, som blev brugt af britiske soldater under besættelsen af Island under 2. verdenskrig (det, vi i dag kender som parkajakker)
1950’erne: Introduktion af børnetøj
1960’erne/1970’erne: Udvikling af redningsudstyr til fiskere (inkl. flydedragter)
1980’erne: Udvikling af åndbare, vandtætte skaljakker
1990’erne: Lancering af fleeceprodukter fra Polartec og dunjakker
2016: Introduktion af GORE-TEX-produkter (herunder den mest avancerede skaljakke, Hornstrandir, og verdens første fuldstændigt vandtætte parka, Drangajökull)
Invitation til panel-talk

15.00-19.00: Åben udstilling: “100 years of progress. Still made for life”
15.00-18.00: 66°North x Siciliansk is
17.00-17.30: Panel-talk: “The Craft of Longevity”
17.30-19.00: Drinks
Hvor: Nils Stærk Gallery, Glentevej 4
Hvornår: Tirsdag 5. august, kl. 15-17