Mode

De startede med undertøj, der gjorde op med ‘the male gaze’: Her er Baserange i dag

- 20/10/2023

For over 10 år siden lancerede Marie-Louise Mogensen og Blandine Legait brandet Baserange i et opgør mod konceptet om at undertøj var til for at gøre bæreren sexet i en andens øjne. Men hvor er brandet i dag?

Vi var venner, før vi begyndte at arbejde sammen. Vi ville begge to gerne arbejde med produktion, billeder og fortællinger rundt om mennesker og de miljømæssige ressourcer, vi forbruger. Vi havde begge arbejdet med tøj før, men ville gerne vide mere om fibre og produktion. Så i 2012 lancerede vi Baserange.

Vi brugte en weekend på at tale brandet igennem: Hvilke elementer var vigtige for os? Og i den forbindelse kom vi også op med navnet, der indeholder B (basic), A (aesthetic), S (sustainable) E (easy wear) og range, fordi vi gerne ville arbejde med en ‘range’ af forskellige toner og former. Det var vigtigt for os, at navnet var internationalt og ikke fokuserede på os selv.

Foto: PR

Baserange har flagskibsbutik på Store Kongensgade 95 i København.

Om Baserange

I 2012 lancerede Marie-Louise Mogensen og Blandine Legait Baserange. Marie-Louise, der bor i København, er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og startede derefter sit eget børnebrand. Blandine, der bor i Toulouse, er uddannet fra Institut Français de la Mode og har arbejdet med workwear på en tøjfabrik.

Til at starte med var vi meget fokuserede på fortællingen om kvinder gennem ‘the male gaze’: Hvordan kvinder ifølge mænd traditionelt set skulle opføre sig og se ud. Dengang syntes vi ofte, at ‘kvinde’-undertøj handlede om at gøre sig sexet for andre og ikke så meget om, hvordan bæreren havde det, og hvad der var vigtigt for dem. Vi skiftede fokus til at handle om den, der har det på og personens måder at bevæge sig på – uden at lade sig begrænse af, hvordan man kan ‘please’ andre.

Vores fem bestsellers er ‘Omato Longsleeve’, ‘The Nida Tank’, ‘Missippi Bra’, ‘Highwaist bell pants’, og ‘Dydine Dress’. Vores favoritter fra den nye kollektion, der er ude nu, er ‘Leo Jumpsuit’, ‘Leo Dress’, ‘The Cravat Dress’ og ‘Lou Lou Dress’.

1
Foto: PR

Omato Longsleeve, 670 kr.

2
Foto: PR

Lou Lou Dress, 1.752 kr.

Vi lever begge to i gamle Levi’s-jeans stylet med vores lyocell-T-shirts og en af vores strik. Lige nu arbejder vi på det, vi kalder en ‘sizeable collection’, der er til alle uanset deres køn, alder og størrelse. Du kan bære kollektionens items tætsiddende eller oversized, så det handler ikke om, hvordan noget ‘bør’ sidde, men bare om hvordan du føler dig tilpas i et stykke tøj.

Vi arbejder også meget med overskudsstoffer og reperationer, for vi stiller hele tiden spørgsmålstegn ved vores praksis og produktion. Vi eksperimenterer med at kigge på de ressourcer, vi allerede har foran os, fremfor at fokusere på det tøj eller de visioner, vi havde forestillet os i hovedet. I den forbindelse går vi også fra fire til to kollektioner om året.

Lyt til ELLEs podcast ‘Klædt På’, som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært.