Mode

De har arbejdet hos brands som Balenciaga, Maison Margiela og Cecilie Bahnsen – mød kvinderne bag det danske brand, alle snakker om

- 13/06/2025

Selvom Anna Myntekær og Yoko Maja Rahbeks brand, Bonnetje, kun er et lille år gammelt, har de allerede høstet masser af opmærksomhed. Det vandt dem bl.a. en ELLE Award i 2024 som ‘Årets Nye Navn’, og så har de netop præsenteret brandets anden kollektion under Copenhagen Fashion Week. Vi har talt med de unge designere, der tidligere har arbejdet hos brands som Balenciaga, Maison Margiela og Cecilie Bahnsen.

Hvordan startede I i branchen?

Vi mødte hinanden på en daghøjskole i København, og senere krydsedes vores veje igen i Amsterdam, hvor vi begge studerede beklædningsdesign på Gerrit Rietveld Academie. Vi flyttede begge til Paris og arbejdede – Anna hos en couturedesigner, og Yoko hos henholdsvis Balenciaga og Maison Margiela. I Paris sås vi ofte og udviklede et tættere venskab. Anna flyttede derefter til Danmark og begyndte at arbejde for Cecilie Bahnsen, mens Yoko kom hjem i forbindelse med fødslen af sit første barn. Sidenhen blev vi begge i Danmark, og her blev Bonnetje så født.

Yoko Maja Rahbek og Anna Myntekær sammen med prisoverrækker Aram Ostadian-Binai ved ELLE Awards 2024, hvor Bonnetje vandt prisen ‘Årets Nye Navn’.

Hvad er idéen med Bonnetje?

Bonnetje er et brand, der først og fremmest hylder håndværk og kreativitet. For os handler det ikke om at lave tøj til masseproduktion, men om at fortælle historier gennem materialer og detaljer. Vi arbejder på en måde, der giver os frihed til at balancere familieliv og arbejdsliv – og samtidig bevare den kunstneriske integritet. Vores samarbejde med taskebrandet Venczel har f.eks. været meget givende. Hendes (svenske Matilda Venczel, red.) måde at arbejde med håndværk og materialer på er utrolig inspirerende.

Hvad betyder navnet?

Bonnetje betyder ‘kvittering’ på hollandsk. Navnet opstod helt tilfældigt, da vi fandt en gammel kvittering i en af de første jakker, vi sprættede op. Den lille seddel føltes som et glimt ind i en fremmeds liv – et billede af historien bag tøjet. For os symboliserer det også forbrugskulturen, og navnet passede dermed til vores ønske om at udfordre den og skabe tøj med værdi, der varer længere end en enkelt sæson.

“Alt, hvad vi laver, er baseret på genbrugte jakkesæt, skjorter og deadstock-metervarer”

Fortæl om jeres brug af deadstock-materialer.

Vi har en kompromisløs tilgang til vores materialer. Alt, hvad vi laver, er baseret på genbrugte jakkesæt, skjorter og deadstock-metervarer. Oprindeligt havde vi kun fokus på at arbejde med genbrugte jakkesæt, men vi indså hurtigt, at processen var så tidskrævende, at vi måtte kombinere deadstock og upcyclede materialer for at skabe en mere bæredygtig arbejdsform. Det er stadig vigtigt for os, at hvert stykke tøj har en detalje, der stammer fra et gammelt jakkesæt. Det kan være alt fra foret til en af lommerne eller et helt forstykke på en jakke, der tilføjer historie og originalitet til designet. I vores mere eksklusive styles er vi dog ofte 100 % tro mod upcycling. F.eks. er næsten hele vores SS25-kollektion lavet af skjorter og jakkesæt, der har fået nyt liv gennem vores hænder.

Hvem er drømmekunden for Bonnetje?

Alle. Men vi tiltrækker nok folk, der værdsætter tøj med sjæl og historie. Vi elsker at se vores styles få nyt liv og blive en del af vidt forskellige stilarter – uanset alder, køn og baggrund.

Hvad er I særlig stolte af med Bonnetje?

Vi er stolte af at have fulgt vores intuition og stået fast på vores værdier, selvom vi ofte har fået råd om at gå i en mere kommerciel retning. Det har ikke altid været nemt, og vi tjener stadig ikke nok penge på Bonnetje til at kunne leve af det, men vi har nægtet at gå på kompromis med vores idéer.

Kan I fortælle om jeres SS25-kollektion?

Vores SS25-kollektion kredser om temaet ‘transit’ – det øjeblik, hvor vi er i bevægelse, men også på pause. Inspirationen kom fra, hvordan vi klæder os i de mellemrum, der opstår i lufthavne, på stationer eller i ventetid. Til præsentationen på Gammel Strand brugte vi Tensabarriers – de klassiske køstolper med bånd – som en del af scenografien. Det skabte en fornemmelse af rum og bevægelse, hvor publikum fysisk blev en del af kollektionens tema. For os var det en spændende måde at integrere vores inspiration på på en legende og interaktiv måde.

Har I en personlig favoritstyle?

Det er svært, men vi er særlig glade for vores simple bindetop, der både kan bæres med bar ryg og over en skjorte eller trøje.

Hvad er jeres største inspiration lige nu?

Vi har længe været draget af kontormiljøet som scene – alt fra lamelgardiner til væg til væg-tæpper.

Nu er vi mere specifikt dykket ned i forholdet mellem privatliv og arbejdsliv og de selvbilleder, man manifesterer gennem jakkesættet som en uniform – fortællingen om succes og karrierelivets krav til udstråling og selvsikkerhed. Her finder man en ret spændende konflikt mellem transparens og afskærmning. P.t. drager vi meget inspiration fra den svenske fotograf Lars Tunbjörk, den amerikanske filminstruktør Maya Deren og film som ‘American Psycho’ og ‘Severance’.

Hvad er jeres drømme for Bonnetje?

Vi drømmer om at blive ved med at være insisterende og udfordre os selv – både som designere og som en del af en branche, der trænger til forandring. Samtidig håber vi på at skabe flere samarbejder og være en platform for nyskabende projekter, der bringer forskellige designdiscipliner tættere sammen.

Læs ogå

Fra professionelle modebloggere til designere i eget tøjbrand: Her er det minimalistiske skandi-brand, du skal kende