Den danske modebranche skal indtage det canadiske marked, og allerede på torsdag indvier H.K.H. Kronprinsesse Mary en pop-up shop i Canadas største modemagasin, der skal sælge danske modemærker.
Den 17.-19. september deltager 24 danske modevirksomheder, samt modeorganisationerne Danish Fashion Institute og Dansk Mode & Textil, i det største eksportfremstød til Canada nogensinde arrangeret af Generalkonsulatet i Toronto.
Deltagerne spænder fra nyere danske mærker som Soulland og Storm & Marie til etablerede danske mærker som Designers Remix, Ilse Jacobsen, Vero Moda og Pandora.
Læs også: Chanel præsenterer deres nye sneakers
Under mødet vil de danske modevirksomheder deltage i en række seminarer og events samt en stor udstilling, hvor deres kollektioner fremvises for indkøbere, distributører og agenter samt den canadiske modepresse.
Som kulmination på fremstødet vil H.K.H. Kronprinsesse Mary indvie en pop-up shop i Canadas ældste og største stormagasin, Hudson’s Bay, som gennem tre uger skal sælge de danske modemærker.
Se også: Cara og Kate smider tøjet for Burberry
Eva Kruse, adm. direktør i Danish Fashion Institute, fortæller om Hudson’s Bay pop-up shoppen: “At en så stor og betydningsfuld lokal spiller har valgt at indgå i et dansk arrangeret eksportfremstød, og endda har valgt at løbe en risiko ved at indkøbe produkter for et højt beløb på forhånd, siger meget om dansk modes popularitet samt potentiale på det canadiske marked. Man kan tydeligt mærke, at dansk mode er ved at blive meget eftertragtet i Canada.”
Læs også: Redaktionens rejseguide til London
Så selvom vi herhjemme sagtens kan blive enige om, at dansk mode i den grad har international karakter og gennemslagskraft, kan vi kun hylde denne nyhed og krydse fingre for, at de canadiske fashionistaer bliver ligeså begejstrede for Soullands lækre sweats og prints, Designers Remix’ smukke pasteller og klassiske snit og Ilse Jacobsens ikoniske outerwear, som vi er herhjemme. Hurra for dansk mode!