Der er ingen tvivl - ELLE.dks brugere er vilde med dansk mode
ELLE holder meget af dansk mode, og det gør vores modebevidste læsere også. Det viser en ny voxpop-undersøgelse, hvor vi har spurgt vores læsere om deres forhold til dansk mode.
Tendensen er ikke til at tage fejl af – vores læsere ELSKER dansk mode! Voxpoppen viser, at hele 87 pct. af læserne ofte køber tøj, som er designet af danske designere.
Den danske mode har uden tvivl vundet indpas. Modebranchen får mere og mere omtale i medierne, og dansk mode er trængt godt ind i offentlighedens bevidsthed. Modeeksperter har tidligere givet udtryk for, at det stod skidt til med nationalfølelsen hos de danske modeforbrugere. Men den opfattelse er tydeligvis passé. Voxpoppen viser , at 65 pct. af de adspurgte finder den danske mode cool og mener, at vores lille kongerige byder på mange dygtige designere, og mere end hver fjerde er ligefrem stolt af dansk mode.
Modebranchen har gennem tiderne opbygget en stærk selvbevidsthed gennem messeaktiviteter, modeshows og prisuddelinger, som ELLEs læsere tilsyneladende ynder at følge med i. Blandt vores læsere holder 58 pct. øje med den danske mode året rundt. Samtidig fortæller fire ud af fem, at én eller flere af deres yndlingsdesignere er danske. Alt i alt viser voxpoppen en klar tendens, der peger mod udbredt stolthed over dansk mode med de mange talentfulde designere lige fra By Malene Birger og Sand til Rützou og Noir.
I forbindelse med voxpop-undersøgelsen udlovede ELLE en vinder af en Eau de Parfum (60 ml) til en værdi af 650 kr. og en Bath & Shower Gel til en værdi af 295 kr. fra mærket “Fresh Laundry” fra Clean. Den heldige vinder blev Mette Skovgaard, så stort tillykke til hende og tusind tak til de læsere, som deltog i voxpoppen.
Kilde: Marie Riegels Melchior og Nikolina Olsen-Rule, Dansk mode – Historie, Design og Identitet, 2006