For første gang er en række danske designere repræsenteret under modeugen i Tokyo.
Efter flere uger med modeshows og Moët er roen nu ved at sænke sig over de europæiske storbyer. Det samme kan man dog langt fra sige om den nyindustrialiserede metropol Tokyo, som netop nu afholder Japans niende modeuge, og denne gang med en række danske designere repræsenteret. Den eksplosivt voksende bys købestyrke og nysgerrighed efter nyt er altså endt med at give pote herhjemme, for det ser ud til, at danske produkter kan finde plads blandt de internationale luksusmærker.
De få udvalgte, som har fået chancen for at deltage i Japan Fashion Week, JFW, tæller bl.a. Figaros Bryllup, Jane Kønig, Noir, Ole Yde og Margit Brandt, og Elle har snakket med et par af de implicerede parter:
Nanna Bengtsson (ejer af Bengtsson&Co) står i samarbejde med Eksportrådet og Ituchu Fashion System bag de danske designeres deltagelse i modeugen. Omkring initiativet til for første gang at deltage i JFW siger Nanna: “Sammenlignet med Europa har det japanske marked ikke været nær så hårdt ramt af finanskrisen, og dette åbner muligheder for danske designere; de købelystne japanere har nemlig sans for enkelthed og dansk håndværk hvad angår møbler og mode. Dog har man på det japanske marked ikke en chance som enkeltperson, så derfor har de udvalgte danske designere i overensstemmelse med japansk tradition valgt at lade sig repræsentere sammen i en stand på 14. etage i det store handelshus Ituchu, og her vil 2000 indkøbere stikke snuden forbi.”
Hos Margit Brandt er det dog langt fra første gang, at man er i berøring med det japanske: Designer Julie Brandt fortæller ELLE, at firmaet har en lang historie med markedet i Tokyo: “Helt tilbage fra min barndom kan jeg huske, at min mor (Margit Brandt, red.) lavede kollektioner til Takashimaya. Det var kollektioner med alt fra home ware og interiør til fashion, og derfor er det sjovt og spændende igen at være i kontakt med markedet derovre. Dengang indkøbte japanerne både særligt fremstillede kollektioner og worldwide kollektioner, men i dag mærker vi ingen forskel på, på hvad vi sælger til danske og japanske indkøbere.”
NOIR
Læs mere om Japan Fashion Week på http://jfw.jp/en/index.html