Tegneseriefiguren Minnie Mouse er blevet slanket til sin opgave som model for det amerikanske stormagasin Barneys, og det har mødt massiv kritik i offentligheden.
Det har åbenbart været tid for en make-over til den 83-årige Disney-figur Minnie Mouse. I julekampagnen hos det amerikanske stormagasin Barneys i New York er den berømte dame kommet i vinduet som mannequin op til julesæsonen. Men i en noget tyndere udgave, og det er faldet en del kritikere for brystet.
Det har vakt røre i offentligheden, at der skulle pilles ved den tegneseriefigur, som de fleste børn kender, og at Minnie Mouse ikke har kunnet gå udenom de høje krav, som der stilles til catwalkmodellerne.
“Problemstillingen omkring kropsbillede er altid fremherskende og skal overvejes”, siger Ragen Chastain, der blogger om positive kropsbilleder og er danselærer i Los Angeles til New York’s Daily News.
Farligt budskab
Hun har netop søsat en bevægelse på hjemmesiden change.org som et opråb til, at Barneys afdelingen på Madison Avenue fjerner billedet af Minnie Mouse, hvor hun optræder i reklamen iklædt en flæset minikjole fra Lanvin, lange handsker og stilletter. Videoen er en del af stormagasinets julekampagne med premiere den 14. november, hvilket er fire dage før musens 84 års fødselsdag.
“Budskabet er, at hvis din krop ikke passer ned i en designerkjole, så skal du ændre drastisk på din krop. Ikke, at vi skal insistere på at få en designer, som er talentfuld nok til at lave en kjole, der passer til dig. Det er et farligt budskab at sende til piger, at Minnie Mouse passede ikke ind i den designerkjole, så vi har ændret Minnie Mouse, ikke designerkjolen”, siger hun.
Derfor har Disney-koncernen og Barneys nu valgt at offentliggøre en fælles kommentar til avisen, hvor de beklager, hvis folk er blevet stødt over den nye reklame, men også forsøger at præcisere plottet i videoen.
“Vi er kede af, at aktivister gentagne gange har prøvet at fordreje et glad juleprojekt for at tiltrække sig mediefokus. De har bevidst ignoreret tidligere offentliggjort materiale, hvor det fremgår, at denne reklamekampagne er en tre minutters levende kunstvideo med den traditionelle Minnie Mouse i en drømmelignende frekvens i Paris, hvor hun kortvarigt går på catwalken som model. Derefter vågner hun glad op som sit normale jeg, hvor hun har den selvsamme kjole på fra modeshowet”, fremgår det i den officielle meddelelse.
Det har dog ikke været det plaster på såret, som kritikerne har efterlyst, og særligt én er ikke helt tilfreds med berigtigelsen.
“For at være helt ærlig: Jeg har altid syntes, at Minnie var fin, som hun var”, siger plus-size modellen Robyn Lawley fra modelbureauet Wilhelmina Models til New York Daily News.