Mode

Angelina Jolie lancerer nyt modebrand med et helt særligt formål

- 23/05/2023

Det tapper ind i hendes tidligere arbejde som FN-ambassadør

Mens alles øjne disse dage er rettet mod den røde løber i Cannes, trækker Angelina Jolie overskrifter helt uden gallakjoler eller lange kameralinser.

Skuespillerinden og den tidligere FN-ambassadør har nemlig netop annonceret, at hun har stiftet et formålsdrevet modebrand under navnet Atelier Jolie, som har til hensigt at bruge overskudsmaterialer fra tøjindustrien og bruge de håndværksmæssige talenter, der findes blandt flygtninge.

Offentliggørelsen kom på Jolies egen Instagramprofil, hvor hun skrev: ”Jeg starter noget nyt i dag – et kollektiv, hvor alle kan skabe … Atelier Jolie er et sted, hvor kreative mennesker kan samarbejde med en talentfuld og divers familie af dygtige skræddere, mønsterskabere og håndværkere fra hele verden. Det udspringer af min påskønnelse og dybe respekt for de mange skræddere og håndarbejdere jeg har arbejdet med gennem årene, og en lyst til at anvende alle de højkvalitets vintage materialer og overskudstekstiler, der allerede findes, og også være del af en bevægelse, der fordrer selvudfoldelse.”

Det bliver spændende at se, præcis hvad Atelier Jolie, med Angelina Jolie i spidsen, kommer til at skabe. Personligt er hendes stil underspillet og sjældent ’brand flashy’. Hun holder sig til neutrale, klassiske valg (dog ofte krydret med dyre accessoires), og bruger tit sine ting igen og igen – ligesom hendes døtre Shiloh og Zahara nu også er begyndt at gå i moderens gemmer til premierer og lignende. Men tag ikke fejl. Til trods for Jolies personlige stil er hendes tøjvalg – underspillede som de ofte er – noget, der gennem årene har trukket millioner af kliks fra folk, der ønsker at gøre hende kunsten efter. Så mon ikke, hun nok skal kunne skabe en succes med et personligt brand – og tilmed et brand, med et godt formål?

Det er nemlig sådan, at der hvert år bliver smidt over 100 millioner tons overskudstekstiler fra tøjindustrien ud, og selv om et brand ikke kan fjerne det overproduktionsproblem totalt, er det et skridt i den rigtige retning.

Desuden har Jolie det øvrige formål at bringe immigranter og flygtninge i arbejde, hvilket er et meget aktuelt emne i USA netop nu, hvor lovgivningen for at afvise netop immigranter og asylansøgere er blevet yderligere skærpet.

Jolie, der siden 2001 har arbejdet med flygtninge qua sit arbejde og ambassadørskab for FNs Flygtningeorganisation og har været på mere end 60 feldtmissioner, er selvsagt dybt involveret i flygtningeforhold og -rettigheder. 

Jolie kontaktede i 2001 selv FNs kommission for flygtninge, efter hun havde indspillet den første Tomb Raider film i Cambodia, der var dybt præget af humanitære kriser. Herefter begyndte hun aktivt at opsøge internationale krisepunkter og flygtningelejre over hele verden. Kort efter donerede hun 1 million dollars til UNCHCR (FN’s Flygtningehøjkommissariat), som er den højeste donation organisationen nogensinde har modtaget fra et privat individ. Jolie har desuden altid selv dækket sine udgifter på feldmissioner, og har på alle missioner ønsket at bo under samme forhold som repræsentanterne fra UNCHCR.

Foto: Andrew Mcconnell/AFP/Ritzau Scanpix

Hun var officiel ambassadør indtil 2022, hvor hun svor, at hun også fremover ville tale immigranter og flygtninges sag og bringe fokus på deres forhold. Og mon ikke at Atelier Jolie er et lille skridt i den retning.

Hold øje med @atelierjolieofficial på Instagram for opdateringer fra Jolies nye brand.