Mød H&Ms kreative direktør, Margareta van den Bosch, til en snak om rejsen fra Lagerfeld til McCartney og senest Wang...
Så skete det endelig. Årets mest hypede designsamarbejde mellem Alexander Wang og H&M ramte butikkerne og online torsdag d. 6. november. Det meste af designsamarbejdet blev, traditionen tro, udsolgt på få timer. Og netop Alexander Wang kollektionen for H&M er noget helt særligt, for den markerer nemlig H&Ms 10 års jubilæum med en perlerække af intet mindre end 13 designsamarbejder, der nu er blevet samlet og udgivet i en bog, der netop hylder og fortæller om den spændende rejse.
Se også: Burberrys nye julekampagne med søde Romeo Beckham
Og i anledning af dette jubilæum ser vi på ELLE tilbage på de 10 år der gik (se galleriet med billeder) og talt med H&Ms kreative direktør, Margareta van den Bosch, om det succesfulde initiativ, der startede med Karl Lagerfeld for 10 år siden. Læs med her…
Tillykke med jeres 10 års jubilæum med designsamarbejder – ikke mindst den nye Wang kollektion. Hvordan startede det?
Det nuværende samarbejde med Alexander Wang var en idé der opstod i marketing-gruppen. Vi havde haft Alexander Wang under radaren i noget tid og det var derfor helt oplagt at invitere ham til at blive gæstedesigneren til vores 10 års jubilæum. Kollektionen rammer virkelig noget i samtiden; funktionalitet, mode og sport i en fantastisk kombination.
Hvilket et af jeres samarbejder har været det spændende eller nyskabende?
Alle samarbejderne har været ekstremt inspirerende, kreative og udfordrende på hver deres måde. Tag Jimmy Choo for eksempel; det var den aller første gang vi lavede et samarbejde med udgangspunkt i sko og tasker. Eller Maison Martin Margiela; et meget konceptuelt univers hvor han genskabte nogle af sine mest ikoniske designs fra arkiverne.
Hvilket samarbejde har været den største kommercielle success?
De har alle sammen være successer og det har været en fantastisk rejse – fra de helt unge piger der kæmpede for at fingrene i noget fra Stella McCartney kollektionen til det faktum at herrekollektionen fra Versace solgte ud før kvinde kollektionen i flere lande!
Hvordan bidrager disses samarbejder til som H&M og virksomhed?
Jeg tror at det inspirerer os alle sammen; både internt i H&M men også de designere vi samarbejder med. Det er en fantastisk måde at overraske vores kunder på og samtidigt vise at lækkert design ikke behøver at være et spørgsmål om pris. For designerne handler det om at nå ud til et nyt publikum og få et indblik i hvordan vi i H&M arbejder; det er virkelig teamwork! Alle gæstedesignerne har været vildt imponerede over hvad og hvor meget vi kan opnå indenfor den prisramme som vi har sat på vores designsamarbejder.
Hvad er det næste?
Når Alexander Wang kollektionen har solgt ud, glæder jeg mig til januar 2015, når vi annoncerer den fjerde vinder af H&M Design Awards. Der er så mange nye talenter derude som vi sætter fokus på med denne konkurrence. Hvem ved, måske en af dem en dag ender med at lave et designsamarbejde a la Alexander Wang x H&M sammen med os.
Læs også: Dagens drømmekøb: Hermés tørklæde
Kan du huske alle gæstedesignerne? Se galleriet med billeder af alle 13 designsamarbejder siden 2004 og frem til idag.
Psst… Hvis du sidder ved computeren, bruger du pilene i galleriet, og sidder du ved mobilen, ‘swiper’ du bare!