Annonce

5 nye trænings-favoritter, redaktionen drømmer om lige nu

28/08/2025

Hvad gør man, når konkurrencen om de aktive forbrugeres gunst bliver hårdere og hårdere? Hvis du spørger det svenske sportsbrand, handler det om at redefinere, hvad activewear er. Mød designeren bag.

Det vrimler mere end nogensinde før med nye brands, der kaster deres kærlighed på en helt bestemt – og efterhånden meget efterspurgt – kategori; activewear. Men selvom nye spillere bliver ved med at give deres bud på fremtidens activewear, retter vi stadig blikket mod dem, som har gjort det i en lang rum tid. Og her er svenske Casall bestemt et af de brands.

Med en historie, der daterer tilbage til 1984, er Casall et af de, som er gået i generationer – og som samtidig bliver ved med at gøre det, de er bedst til, nemlig at lave tøj, der både forener kvalitet, æstetik og aktivitet – samtidig med at have nyeste teknologier og samfundsmæssige tendenser for øje. Og det er særligt brandets nyeste AW25-kollektion et eksempel på.

Vi snakkede med head of design, Evelina Lundin, hos Casall om den nye kollektion, og hvordan den skiller sig ud fra, hvad brandet tidligere har lavet, og ikke mindst om, hvorfor der fortsat bliver ved med at dukke nye activewear-brands op.

Casall ønsker med AW25-kollektionen at redefinere, hvad activewear er. Hvordan viser det sig konkret i kollektionen?

Vi mener, at vores kollektioner rækker ud over, hvad activewear traditionelt set har været. Hver enkelt stykke tøj er designet med kroppen for øje – dens behov, bevægelser og form – hvilket resulterer i styles, der både er funktionelle og smukke. Med denne kollektion ønsker vi at skubbe grænserne mellem æstetik og activewear og skaber en mere sofistikeret måde at klæde sig på, når man skal være aktiv – se eksempelvis på vores One Shoulder Bra Tank og Open Mesh Longsleeve.

1

Top med built-in-bra, 650 kr.

2

Langærmet mesh-top, 1.300 kr.

Hvordan kommer det til udtryk, at I ønsker at forene to verdener, hvor selvtillid og mod møder raffineret, tidløs æstetik?

Ved at dykke ned i silhuetter, som er forankrede i et minimalistisk og raffineret fundament. Denne tilgang er central for vores kropscentriske mantra og fremhæver kroppens form og potentiale, samtidig med at tøjet er sofistikeret og udstråler selvtillid.

Hvordan adskiller denne kollektion sig fra jeres tidligere kollektioner?

Vi har arbejdet med både det overordnede koncept og de små detaljer på et helt nyt niveau og skabt et sammenhængende og balanceret look, der hylder kroppen mere end nogensinde før. For første gang tapper vi for alvor ind i et “design for livet”-perspektiv og skaber styles, der skiller sig ud – ikke blot gennem deres silhuet men også gennem funktionalitet.

Hvad har tankerne været bag de nye styles? Har I taget erfaringer med fra tidligere kollektioner til denne?

Fortællingen er forankret i ‘playful minimalism’ – en kombination af en kreativ vision, funktionelt design og nøje udvalgte kvalitetsmaterialer. Mod – både for brugeren og for os som brand – former kollektionen og definerer et designsprog, der føles ubesværet sofistikeret i vores AW25-styles.

Hvilken plads udfylder Casall i sportswear-industrien?

Casall tilbyder en modig, kropscentrisk tilgang til træning, udtrykt gennem et sammenhængende og sofistikeret designsprog, der bygger bro mellem performance og livsstil.

Hvorfor tror I, at der er opstået så mange nye activewear-brands de seneste år?

I takt med at træning og velvære bliver centrale dele af flere menneskers liv, bliver livsstilsdrevet activewear helt naturligt mere relevant og efterspurgt. Dette livsstilt-segmentet vokser fortsat og forbinder afslapning, restitution og alsidige hverdagsstyles, og på den måde taler traditionel sportsbeklædning, som vi kender det, ikke længere til alle. Det skaber plads for brands, der vil udforske nye æstetikker og præsentere en mere helhedsorienteret identitet.

Redaktionens favoritter fra AW25-kollektionen

3

Asymmetrisk sports-bh, 550 kr.

4

Langærmet trøje med båd-udskæring, 650 kr.

5

Capri-tights, 800 kr.

6

Jakke med lynlås, 1.100 kr.

7

Højtaljede trænings-tights, 1.100 kr.

Kollektionen kan købes i butikker samt på Casalls hjemmeside.