Home / Mode / 5 designsamarbejder du skal kende dette efterår
Elsker du også lidt, når nogle af dine favoritbrands slår sig sammen og laver et collab? Det gør vi, og derfor har vi samlet fem samarbejder til dig, som du absolut må kende.
Hvad er dit yndlingsbrand? For vi ved, du har et… Eller måske brands i flertal?
Vi er nemlig sådan indrettet som forbrugere, at vi bliver meget loyale over for dem, vi godt kan lide – herunder også brands.
Vi forelsker os, som vi forelsker os i mennesker, og så bliver vi hængende. Men faktisk er der en god chance for, at dine nye yndlingsprodukter kan blive resultatet af to separate mærker, der arbejder sammen. Altså indgår i, det vi har snuppet fra det engelske sprog, et collab.
Vi husker tydeligt, H&Ms forskellige collabs med Isabel Marant og Alexander Wang. JW Andersons for Uniqlo. Og selvfølgelig – da Pharrell Williams indgik samarbejde med Chanel.
Faktisk er mange af disse collabs helt geniale. Når musikkens verden møder modeindustriens, som den gjorde, da Pharrell Williams valgte at ’gifte sig’ med Chanel, øgede det opmærksomheden i begge brancher, og alle parter brød ind på et nyt marked.
Således er der flere og flere, der vælger at indgå i et samarbejde, og herunder har vi samlet fem, som du bare skal tjekke ud.
Foto: H&M
H&M x Giambattista Valli
Den italienske modedesigner, Giambattista Valli, lancerede tilbage i maj 2019 en spektakulær kollektion i samarbejde med H&M. Kollektionen blev taget så godt imod verden over, at den fulde kollektion atter rammer butikkerne og webshoppen den 7. november 2019. Se nogle af de vilde designs og læs mere lige her.
Foto: Samsøe Samsøe
Samsøe Samsøe x Kansas
Her til efteråret har Samsøe Samsøe indgået et samarbejde med det ikoniske arbejdstøjsmærke Kansas. De forener altså det lækre design med et super praktisk materiale og fit, så tøjet bliver anvendeligt i al slags vejr og til forskellige anledninger. Har du lyst til at læse mere om samarbejdet og se hele kollektionen, så klik ind her.
Foto: Diesel x Coca Cola
Diesel x Coca-Cola: The (R)Collection
I september 2019 lancerede Diesel og Coca-Cola et collab, hvor de sammen har kreeret The (Re)Collection: en smuk udformet kollektion lavet udelukkende på genbrugsmaterialer. For at skabe en moderne fortolkning af Diesels hverdagstøj og Coca Colas ikoniske identitet, indeholder serien brugte plastikflasker og genbrugsbomuld. Se og læs mere om kollektionen lige her.
Foto: Ikea
Virgil Abloh for IKEA
Virgil Abloh er en amerikansk modedesigner, iværksætter og kunstner, der netop har indgået et samarbejde med den internationale forretningskæde IKEA. MARKERAD hedder kollektionen og består af en række hverdagsgenstande – lige fra ure til stole. Meningen med de forskellige designs er, at genstandene ikke længere ser ud, som vi normalt ser dem; de har fået deres eget særpræg og skiller sig ud i hjemmet. Særkollektionen sælges i udvalgte varehuse fra den 1. november 2019. Læs mere om samarbejdet her.
Foto: Michael Kors
Michael Kors for The United Nations World Food Programme (WFP)
Og nu til et lidt andet samarbejde. Den amerikanske modedesigner, Michael Kors, har indgået et samarbejde med The United Nations World Food Programme. Organisationen giver skolebørn verden over sund og nærende mad, så det hjælper dem med at gro, indlære og får dem til at trives på bedste vis. Alt overskud fra hans kollektion ’Watch Hunger Stop’ går til at støtte WFP. Læs mere og køb kollektionen her.