Verden er på røven. Det betyder flere lagersalg, designerbasarer og second lines af de dyre mærker
De hotteste fashionistaer er recessionistaer!
Det er in at spare penge, men ikke o.k. at ligne en fattigrøv, bare fordi verden står i et monetært pløre – tværtimod! Heldigvis er det med ét ikke længere skamfuldt at være en emsig gnier, når der skal shoppes modeekvipage. Lagersalg, designerbasarer og vareprøveudsalg er dér, hvor pengene vindes lige nu, og rundt omkring på fine pebrede shoppeboulevarder hviskes der frydefuldt om skumle baggårde og afdankede kælderlokaler på off-road-lokationer, hvor sidste sæsons Balmain, Lanvin og Louboutin kan erhverves med op til 70 procent rabat. Private shoppeloger, hvor dyre damer (sat under økonomisk administration af mand eller bank) indbydes – et slags shopping søsterskab i al hellighed – er således skudt op. To ord skal der til for at vække de ellers varsomme shoppere nu om dage – designerbrands og udsalg! I Danmark er vi for en gangs skyld ikke så håbløst bagud endda; luksusdesigner outlettet Fashionistas holder jævnligt heftige udsalg af hedenfarne luksusvarer, der fortjener en stilbevidst (men sparsommelig) ejer. Hos designerbasarer på nettet – det eneste sted, der åbenbart melder om udsolgt og stærkt stigende kurver lige nu – er der rygende gang i de elitære shoppefederationer, hvor et designerudsalg hos de populære Rue La La, Billion Dollar Babe eller Editors Closet typisk varer mellem 36 og 48 timer og koncentrerer sig om ét luksusmærke af gangen.
På det kostbare designermarked har nedturen medført et øget fokus på “second lines” (underlinjer), der typisk er 30 procent billigere, og som henvender sig til et yngre (eller fattigere) publikum. Flere pressede brands har vækst på disse linjer, der jo lugter lidt af fisk. Den gakkede John Galliano åbnede Galliano i 2007, der kører strygende, Valentino har alt andet end røde tal på deres billigere linje Red, og Versace planlægger en storstilet genåbning af Versus fra 1989. Übermærker som Balenciaga betragter sig selv som alt for cool til at udvande den ægte vare og må klare sig igennem krisen ved at lancere en parfume, som selv almindelige dødelige har råd til. En forhåbentlig velduftende bouquet fra det fisefornemme hus kommer på gaden i februar og har den ærkefranske skuespiller og sangerinde Charlotte Gainsbourg – datter af ikonerne Jane Birkin og Serge Gainsbourg – som ansigt. Det må forventes, at publikummet til den ekskvisitte parfume ikke helt er det samme som til von Triers blodige film.
Der er til gengæld masser af maskulint publikum til Calvin Kleins stort anlagte modeljagt. Ni sprøde herreundertøjsmodeller søges til en massiv imagekampagne i den velkendte, ovenud sexede stil. Den usædvanlige casting finder sted i ni lande inklusive … Sverige! Pokkers også, at Danmark (med sit ellers gode model-dna) er forbigået, men bare snyd med adressen. Tilmelding til konkurrencen kan ske ved at indsende et billede af den fysisk veludviklede herre kun iført Calvins trusser. Vidste du i øvrigt, at mænd køber betragteligt flere underbukser i krisetider …? Netop offentliggjorte tal bekræfter fænomenet. Til gengæld er der absolut ingen, der har en fornuftig forklaring på det bizarre overforbrug, så også her i klummen lader jeg oplysningen hænge i luften til fælles undren.
Det er ikke kun forbruget, der skrumper – det gør vores kæledyr også. Det nyeste i modekredse er ikke længere en arrig minihund på armen som eye candy, men derimod … en kanin! Jo jo, den er god nok! Kaniner er simpelthen de nye hunde, og superstylister a la engelske Katie Grand har deres små sniffende kræ med overalt. Inden du aner det, sidder Stampe også på din arm, for kaniner er nogle rigtig krisekæledyr – billige i foder og intet forbrug af dyrebar karrieretid på luftning. I det hele taget er der gået totalt kanin i moden. Således bar modellerne i Louis Vuittons aktuelle vintershow bunny-ører under hele showet. Men et er fjollede kaninører som en stylinggimmick, et andet er at se dem på en midaldrende dame – hej hej, Madonna – eller på en japansk modeslave. Not pretty!